General Motors kæmper for at holde sig oven vande i Europa

Den amerikanske bilgigant General Motors slår rekorder på indtjeningen på det hjemlige amerikanske marked, men Opel, selskabets tyske bilmærke, døjer stadig med underskud. Det skriver Wall Street Journal.

Arkivfoto. Den amerikanske bilgigant General Motors slår rekorder på indtjeningen på det hjemlige amerikanske marked, men Opel, selskabets tyske bilmærke, døjer stadig med underskud. Fold sammen
Læs mere
Foto: STAN HONDA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Opel har ikke haft overskud siden år 2000 og har siden da akkumuleret et underskud på 15 mia. dollar, eller 104 mia. kr.

Hvis tirsdagens årsregnskab igen vidner om store underskud, vil GM potentielt overveje, om en europæisk tilstedeværelse fortsat giver mening.

- Europa er det mest konkurrenceprægede marked i verden. Det bliver svært for dem at komme forbi et nulresultat, siger Matthew Stover fra Susquehanna Financial Group til Wall Street Journal.

GM's største problem i Europa er overskydende kapacitet. GM anvender kun 63 pct. af sin fabrikskapacitet, hvilket er lavere end gennemsnittet på 70 pct.

Derudover er Opel kun marginalt involveret i markedet for SUV'er, som er blevet meget populære i Europa, skriver Financial Times.