Opel – nu også med underbukser

Hvad har testosteron, mænds ædlere dele og ventilerede underbukser med lanceringen af en ny stationcar at gøre? Tilsyneladende en hel del, lyder det i ny kampagne fra Opel Danmark.

Opel-reklame.
Læs mere
Fold sammen

Det booster nok få mænds testosteron-niveau, når den smarte, hurtige bil må ofres til fordel for en stationcar på familie­idyllens hellige alter.

Den indsigt har Opel Danmark taget med sig ind i en ny digital kampagne, »Ride Comfortably by Opel«, der skal lancere bilbrandets ny stationcar, Astra Sports Tourer, herhjemme. Lanceringskampagnen handler derfor ikke om nye features, benzinøkonomi og konkurrencedygtige priser, men derimod om testosteron, mænds underliv og en ventileret underbuks.

Ja, du læste rigtigt, og der er skam mening med galskaben, ­lyder det fra Lukas Lund, senior kreativ hos UncleGrey, der er det kreative bureau bag kampagnen.

»Vi gik til opgaven med den indsigt, at det kan føles overvældende for mange mænd at købe en stationcar. Det er jo næsten som et overgangsritual, hvor de går fra ung til voksen. I manges øjne symboliserer en stationcar mere ansvar, modenhed og ­familiefar end fart, vildskab og playboy,« siger han.

Lavt testosteron-niveau

Ideen til kampagnen udsprang af en samfundsudvikling, som Opel Danmark – med et kraftigt glimt i øjet – forsøger at sætte ­fokus på.

Nemlig at en tidligere undersøgelse fra et dansk hospital har vist, at danske mænd tilsyneladende har mindre af det mandlige kønshormon i dag end for 50 år siden.

Derfor besluttede man at lancere et par »testosteronvenlige underbukser«, skabt med nogle af de samme features som Astra Sports Tourer, og på den måde bogstaveligt talt give danske mænd tiltrængt støtte.

»Vi håber, at vi med denne kampagne kan skubbe lidt til både opfattelsen af, hvad det vil sige at købe en stationcar, men også opfattelsen af, hvem Opel er som brand,« siger Peter Jurland, marketingdirektør for Opel ­Danmark.

»Opel har rykket sig gevaldigt over de seneste par år og ligger nu på en flot femteplads i Danmark. Derudover har den nye Astra Sports Tourer vundet både prisen for Årets Bil i Danmark samt Europa. Den selvtillid, dét bringer med sig, smitter også af på, hvad vi tør som brand,« siger han.