Fremskynd det uundgåelige

Efterspørgslen på trykte medier falder hurtigere, end de digitale indtægter vokser sig store nok til at kompensere.

Morten Suhr Hansen Fold sammen
Læs mere

Derfor er traditionsrige nyhedsvirksomheder sendt på en tvungen jagt efter nye forretningsmuligheder. I vores nabolande er der flere interessante eksempler på, hvor radikalt mediehusene går til værks for at erobre nye territorier.

Norske Schibsted er med titler som Aftenposten og VG samt svenske Aftonbladet og Svenska Dagbladet en af Nordens største medievirksomheder. I de seneste år har satsninger på digitale forretningsområder sendt Schibsted på vækstkurs, så virksomheden sidste år kunne høste 47 procent af omsætningen og 64 procent af overskuddet fra digitale aktiviteter. Det bemærkelsesværdige er, at vækstmotoren kun i meget ringe grad kører på betalingsmure og digitale abonnementer. Hos Schibsted bliver det digitale læs trukket af digitale annoncetjenester, der er blottet for journalistisk indhold og rækker langt udover de norske grænser.

Endnu mere fundamentalt er tyske Axel Springer gået til værks. Engang Europas førende avisudgiver med tabloidavisen Bild som lokomotiv og en lang række andre aviser og ugeblade i porteføljen. Nu spekuleres der i, om Axel Springer reelt kan være på vej ud af den journalistiske branche, for koncernen bevæger sig hastigt ind på nye, primært digitale, forretningsområder og solgte stort ud af regionalaviser og ugeblade sidste år.

Herhjemme er det interessant nok ikkede landsdækkende avis- og medievirksomheder, der viser evne og vilje til at indtage nye forretningsområder. Tættest på målstregen er i stedet regionale medievirksomheder som Nordjyske Medier og Fynske Medier, der i de seneste år har opkøbt andre virksomheder for at udvide forretningen.

Nordjyske Medier har investeret i internetportalen Jubii.dk, magasinhuset JSL Publications og flere landsdækkende fagmedier, men det stopper ikke der. Nordjyderne ejer også virksomheder, der er specialiseret i data- og business intelligence, telemarketing og softwareudvikling. På Fyn besluttede mediehuset i 2012, at omsætningen skulle næsten fordobles på fem år. Siden har der været gang i opkøbende, og Fynske Medier er i dagengageret i mobil software-udvikling, digitale annoncetjenester og PR- og kommunikationsvirksomhed. Der erlagt op til at udvide paletten yderligere i de kommende år.

Hvorfor er det de regionale medievirksomheder, der handler mest proaktivt herhjemme?

Der findes ikke et enkelt svar. Nok er både Fynske Medier og Nordjyske Medier velpolstrede virksomheder, og nok er der traditionelt en stærkt kommerciel kultur hos lokale og regionale mediehuse. Men en ikke uvæsentlig forklaring skal formentlig også findes i den geografiske begrænsning, som knytter sig til virksomhedernes traditionelle udgivervirksomhed. Med den forværrede økonomi på traditionel avisdrift, er de regionale mediehuse tvunget til enten at acceptere tilbagegang eller til at ekspandere ind i nye forretningsområder. Det er vel at mærke forretingsområder, hvor den geografiske begrænsning ikke eksisterer.

Ligesom Schibsted ikke længere blot er en norsk medievirksomhed, vil Nordjyske Medier i fremtiden heller ikke blot være en nordjysk virksomhed. Dermed er bolden for alvor givet op til en interessant fremtid, hvor vi vil se nogle danske medievirksomheder ekspandere, mens andre vil tabe terræn.

Tilbage i 90’erne definerede Schibsted sin vision med ordene ”Fremskynd det uundgåelige – inden det uundgåelige rammer dig”. Det bliverinteressant at se, hvordan og hvornår det uundgåelige for alvor rammer de danske medievirksomheder.