Danske virksomheder boomer på sociale medier

I løbet af de seneste par år har markant flere virksomheder taget Facebook, Twitter og LinkedIn til sig. Der er ingen vej uden om sociale medier, mener ekspert og Dansk Industri.

Foto: REGIS DUVIGNAU

I dag kan man møde langt flere danske virksomheder på de sociale medier end tidligere.

Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet YouGov har lavet for organisationen Lederne.

Andelen af virksomheder, som er oprettet på et eller flere sociale medier, er vokset fra 42 procent i 2012 til 62 procent i 2014.

»Stigningen skyldes, at de sociale mediers betydning i forhold til branding af virksomheder, omtale af produkter og rekruttering er vokset meget hurtigt og meget kraftigt. Derfor ved virksomhederne, at det er vigtigt at forholde sig til sociale medier,« siger branchedirektør Lars Wesch fra Dansk Industri (DI) til Berlingske Nyhedsbureau.

Tilsvarende toner lyder fra Lederne.

»Der er tale om en helt logisk udvikling, som dels afspejler danskernes stigende private brug af sociale medier, dels afspejler det nye mediebillede, hvor nye kanaler overtager pladsen fra især trykte medier,« siger Martin Launey, social media manager hos Lederne, til nyhedsbrevet Lederne Mandag.

»Mange virksomheder har været tilbageholdende med at springe med på toget i løbet af de sociale mediers første leveår, men efterhånden som mediernes position er blevet cementeret, har flere og flere virksomheder forstået, at sociale medier er effektive kanaler til især marketing, kommunikation og PR.«

Astrid Haug rådgiver virksomheder og organisationer om sociale medier.

»Virksomhederne har indset, at sociale medier er kommet for at blive. De er umulige at komme uden om, når man taler kommunikation og forretning i dag,« siger hun til Berlingske Nyhedsbureau og tilføjer:

»De sociale medier har rigtig godt fat i danskerne, og vi bruger meget tid der. Hvis man skal prioritere sine annoncekroner og sine ressourcer i øvrigt, er det digitale en vigtig platform. Jeg synes, at man ser virksomheder i mange forskellige brancher bruge sociale medier fornuftigt, men det er klart, at især der, hvor du har en direkte kunderelation, kan det være mere oplagt.«

Astrid Haug mener, at sociale medier kan noget, som traditionelle medier ikke formår.

»På sociale medier er der dialog, så du får mulighed for at komme tættere på din kunde frem for at have en avisannonce, hvor du ikke rigtig ved, hvordan de reagerer. På sociale medier kan du med det samme aflæse, hvordan folk reagerer på det, du smækker i hovedet på dem.«

Undersøgelsen viser, at 78 procent af virksomhederne, som er på sociale medier, har en profil på Facebook. 59 procent er på LinkedIn, og 19 procent er på Twitter og YouTube.

Der er en god grund til, at virksomhederne især benytter Facebook, mener DI.

»Facebook er for det første det mest populære sociale medie i Danmark. For det andet har vi en række eksempler på, at produkter eller virksomheder kan få en omtale, der breder sig med en enorm hast - enten positivt eller negativt. Derfor er det et medie, mange virksomheder har interesse i, eller hvert fald respekt for,« siger Lars Wesch.

Astrid Haug ser et skred i virksomhedernes brug af sociale medier:

»Danskerne flokkes til Facebook, så det er klart, at det er her, virksomhederne søger hen. Vi ser nu et skred, fordi det er blevet rigtig svært for virksomhederne at få gratis omtale på Facebook. Det betyder, at flere virksomheder søger over på andre platforme, for eksempel Twitter, LinkedIn og Instagram«.