Drop den grove tone

En landsdækkende kampagne skal få danskerne til at tale pænere til hinanden på nettet og i de sociale medier. Fucking Flink står bag, mens Facebook, Microsoft Danmark og McDonald’s støtter initiativet, der skal gøre verdens lykkeligste folkefærd til verdens flinkeste.

Ny kampgane skal få danskere til at tale pænere til hinaden på nettet. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne er ifølge flere målinger et af verdens lykkeligste folkefærd, men vi taler tit alt for grimt til hinanden.

Det har Fucking Flink – en ”folkebevægelse” skabt af Lars AP, der bl.a. tidligere har været kreativ strateg i reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners – tænkt sig at gøre noget ved. Det skriver Version2.dk

Eksperter, debattører, kendisser og helt almindelige danskere peger nemlig samstemmende på, at tonen er blevet hårdere i takt med at store dele af vores kommunikation er flyttet på nettet og over i de sociale medier.

- Jeg synes, at tonen er blevet mere hård de senere år. Både fra borgere, i medier og på nettet. Ordene er blevet mere rå. Det skal vi lave om på sammen. Vi skal vise større respekt for hinanden, lød det eksempelvis i Statsministerens nytårstale 2014.

Vi fortryder grimme ord

En undersøgelse udført af Epinion viser endvidere, at mere end en ud af ti danskere af og til fortryder noget, de har skrevet på sociale medier, og tre ud af ti bliver decideret kede af det, når nogen kommenterer eller skriver noget negativt til dem.

Til gengæld svarer hele syv ud af ti, at de bliver glade, når nogen kommenterer positivt. Og det er det, den nye kampagne – Online Overskud – skal skabe endnu mere af.

I kampagnen – der uvilkårligt vækker mindelser om Call Me’s succesrige ”Tal ordentligt”-kampagne – vil Fucking Flink i samarbejde med Facebook, Microsoft Danmark og McDonald’s Danmark sætte fokus på, hvordan vi danskere taler til hinanden på nettet og skabe motivation til at interagere mere venligt, konstruktivt og overskudsagtigt med hinanden online.

- Internettet har jo et helt fantastisk potentiale. Internettet er, hvad vi alle gør, når vi poster, tweeter, hashtagger, chatter og kommenterer. Vi danskere er verdens lykkeligste folk. Og et af de folkefærd, der bruger sociale medier allermest. Men vi synes ikke, at vi i dag er verdens bedste til at vise online overskud – så lad os da blive det, lyder det fra Lars AP fra Fucking Flink i en pressemeddelelse.

Målet med Online Overskud-kampagnen er at styrke og dyrke tiltag, adfærd og handlinger, der foregår online, og skabe et internet fyldt med god tone og overskud.

Event på Christiansborg

Online Overskud-kampagnen består af både online- og offline-aktiviteter, der sparkes i gang med et lanceringsevent på Christiansborg i dag.

Her vil Lars AP sammen med en række politikere, herunder Christine Antorini (S), Anders Samuelsen (LA), Uffe Elbæk (Alternativet), Lars Barfoed (K), Søren Pind (V) og Margrethe Vestager (R), kickstarte kampagnen.

Det sker bl.a. ved, at går forrest og uddeler ”online overskud” gennem tweets og opdateringer på sociale medier (#onlineoverskud).

Efter lanceringen vil Online Overskud rulle videre ud i landet til events med folkeskoleelever, et ”hackathon” og adskillige ambassadør-aktiviteter på www.onlineoverskud.dk og på sociale medier.

Alle aktiviteterne fører op til aktion netkapring – en venlig overtagelse af internettet, som finder sted den 27.-28. marts.

Besøg kampagnes website her og Facebook-siden her.