Chefer skal smide bundlinjen på Twitter

Pressemøder og præsentationer har stadig sin relevans, men erhvervslivet skal i langt højere grad dyrke de sociale medier og kende deres effekt og målgruppe. Derfor tager stadigt flere ledere kurser i effektiv kommunikation gennem flere kanaler.

Foto: BRENDAN MCDERMID
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg ser et lighedstegn mellem kommunikation og ledelse. Jeg tror rigtig meget på, at det handler om kommunikation, når man skal være en dygtig leder og sætte mål for sine medarbejdere. Man skal være tydelig i sine budskaber, og hvorfor man skal det her.«

Ordene er Susanne Hoffmanns. Hun er Group Talent Manager hos Grundfos og blot én blandt mange erhvervsledere, for hvem det at kunne kommunikere klart og virkningsfuldt bliver en vigtigere del af arbejdsbeskrivelsen. Både i forhold til medarbejderne og over for kunder og presse.

I de senere år er interessen for kurser i lederkommunikation steget. Det fortæller Jacob Theilgaard, der er chefkonsulent hos virksomheden Mannaz, der har specialiseret sig i medarbejderudviklingskurser. Theilgaard driver mange af virksomhedens lederudviklingsprogrammer.

»Det er noget, der er i vækst, men jeg tror også, at det er, fordi der kommer stadig flere udfordringer. Folk, der søger kommunikationskurser, tænker simple kommunikationsveje. Men virkeligheden har ændret sig, og vi kommunikerer i dag på endnu flere platforme,« siger han.

Det har ikke været muligt at fremskaffe eksakte tal på væksten i udbuddet af kommunikationskurser.

Der sker i øjeblikket et skred i retning af, at flere og flere ledere vil blive undervist i brugen af de moderne kommunikationskanaler. Blogging, videokonferencer og sociale medier vil i de kommende år blive en langt mere integreret del af erhvervsledernes interne og eksterne kommunikation.

»Jeg tror, at tiden for de store og forkromede salgstaler og præsentationer er slut. Vi skal mere dosere små budskaber, og jeg tror, at tiden for de store forkromede salgstaler og præsentationer er slut. Ofte kan vi ikke kapere de store præsentationer, men de små, enkle budskaber kan vi tage ind,« siger Susanne Hoffmann fra Grundfos.

De sociale medier har især den fordel, at man i højere grad end tidligere kan kommunikere effektivt til både medarbejdere og eksterne interessenter.

Det fortæller Anders Monrad Rendtorff, der er senior vice president for People & Communications hos Coloplast, og som tidligere har holdt oplæg om effektiv kommunikation.

»Vi kan konstatere på både Facebook, LinkedIn og andre sociale medier, at en stor del af de mennesker, der følger det, vi skriver, er medarbejdere. På samme måde som at artiklerne om os i avisen også bliver læst meget internt i virksomheden. Så grænserne mellem, hvad der er eksternt og internt, bliver mere og mere udviskede. Det har de sociale medier bidraget voldsomt til,« siger han.

I Coloplast har man konstateret, at de sociale mediers forskelligheder kan udnyttes til at variere kommunikationsformerne.

»Facebook er godt til bløde, kulturelt betonede budskaber, der appellerer emotionelt til mange mennesker. Det kunne være historier om mennesker, der får glæde af vore produkter. Hvorimod LinkedIn rammer et professionelt segment. Her kan man præsentere innovation eller forretningsmæssige resultater,« siger Anders Monrad Rendtorff.

Ifølge Jacob Theilgaard fra Mannaz er brugen af sociale medier i professionelt øjemed en fast kilde til usikkerhed blandt lederne.

»Mange ledere spørger sig selv, om de overhovedet har noget at sige,« siger han og eksemplificerer en kommunikationsstrategi med, at man på det sociale medie Twitter »ikke kan tweete følsomme oplysninger, men derimod godt kan tweete de vigtigste konklusioner fra årsrapporten, eller når der lanceres nye strategiske satsninger og landes en ny aftale«.