Nordjyske Medier fortsætter stime af opkøb

Nordjyllands efterhånden omfangsrige mediehus køber seks fagblade og fortsætter dermed sin kurs med opkøb af flere medier.

Nordjyllands efterhånden omfangsrige mediehus køber seks fagblade og fortsætter dermed sin kurs med opkøb af flere medier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Nordjyske Medier har købt Danske Fagmedier, der udgiver seks trykte fagblade med daglige netaviser og nyhedsbreve. Dermed fortsætter det nordjyske mediehus med at udvide sine aktiviteter, som senest blev udvidet med købet af Jubii og magasinvirksomheden JSL Media.



Overtagelsen sker øjeblikkeligt, og aktionær Nils Sjøberg fortsætter som chefredaktør. Men ejerskiftet medfører, at Morten Petersen, direktør og medejer i et andet af koncernens selskaber, Industry Supply, indtræder som administrerende direktør for Danske Fagmedier.

»Det er et vigtigt led i vores vækstplan at overtage stærke nichemedier, som tilfører os kompetencer. Danske Fagmedier passer godt ind i vores B2B (business to business, red.) mediestrategi, hvortil også Industry Supply hører. Vi forventer, at Danske Fagmedier vil udvikle sig positivt i de kommende år under ledelse af Morten Petersen og Nils Sjøberg sammen med medarbejderne,« skriver adm. direktør i Nordjyske Medier Per Lyngby i en meddelelsen om købet.

Den opkøbte virksomheden har en omsætning på godt 50 millioner kroner om året og beskæftiger 45 medarbejdere, der fortsat skal arbejde fra adressen i Herlev. Danske Fagmedier omfatter Licitationen -  Byggeriets Dagblad, MesterTidende, Jern og Maskindustrien, Motormagasinet, Transportmagasinet NyhedsInformation og Magasinet Idag.dk.

Den hidtidige ejer, chefredaktør Nils Sjøberg, siger, at han ser salget som en rigtig god mulighed for både medarbejdere og virksomhed.

»Vi har det seneste år gennemført en vellykket turnaround og ønsker nu at udvikle virksomheden, hvilket Nordjyske Medier koncernen kan hjælpe os med,«

Samlet læses Danske Fagmediers trykte medier af 150.000 beslutningstagere i små og mellemstore virksomheder, mens Industry Supply udsender 120.000 digitale nyhedsbreve dagligt i Norge, Sverige og Danmark.

Nordjyske Medier overtog Jubii og magasinvirksomheden JSL Media omkring årsskiftet med sigte på at få et bedre fodfæste på det digitale mediemarked.

Nordjyske Medier  offentliggjorde regnskab i marts, og det viste, at omsætningen i det seneste år er steget med knap 44 millioner kroner, mens overskuddet før skat var forbedret med 25 millioner kroner til 33 millioner kroner før skat.