EU vil binde mobilkunder længere

Teleselskaberne skal kunne holde på kunderne i op til to år mod nu seks måneder, mener EU. Men samtidig fjernes udlandstaksterne.

EU-Kommissionen åbner for, at telefonkundernes bindingstider kan blive forlænget fra i dag seks måneder til op mod to år. Foto: Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Midt i den opslidende mobilkrig får teleselskaberne nu en uventet hånd, når EU-Kommissionen åbner for, at bindingstiderne kan blive forlænget fra i dag seks måneder til op mod to år. Til gengæld vanker der smæk, når udlandstaksterne – den såkaldte roaming – skal forsvinde helt om senest tre år.

Kommissionen fremlagde torsdag det længe ventede forslag, som fjerner forskellen på mobil- og internetpriser i ind- og udland i de 28 EU-lande senest i sommeren 2016. Men samtidig lægges der op til, at bindingsperioden – af nogle kaldet benlåsen – for mobilabonnementer ændres. I dag må danske selskaber kun binde privatkunder i seks måneder.

»Længere mobilkontrakter er et godt tiltag, som telebranchen selv har efterspurgt, og som, vi tror, vil være i kundernes interesse, fordi de vil få et større produktudbud til lavere priser. Men lad os nu se, om det overlever forhandlingsprocessen, der nu følger. Faktisk tror jeg gerne, at vi ville bytte, så også roamingændringerne røg ud,« siger Jakob Willer, direktør i telebranchens organisation Teleindustrien i Danmark.

Forbrugerrådet: Nej, tak

Når teleselskaberne har sikkerhed for, at kunden bliver i længere tid, belønnes loyaliteten med bedre tilbud, lyder branchens argument.

»Ingen siger, at det skal være 12 eller 24 måneder. Hvis kunderne efterspørger korte periode, vil de komme. I dag har vi også abonnementer helt uden binding. Med så stor konkurrence vil selskaberne kæmpe med næb og kløer for at få kunder. Det vil sikre et større produktudbud og større variation. Og selvfølgelig vil det give selskaberne større sikkerhed for at beholde kunden i længere tid. Telebranchen har brug for sikkerhed for, hvordan rammerne er, fordi investeringerne sker med en lang horisont,« siger Jakob Willer.

Forbrugerrådet er imod længere bindingsperioder.

»Det er en alvorlig forringelse for de danske forbrugere, men også for teleselskaberne, at bindingstiden skal ensrettes og dermed bliver sat op til 12 måneder. For teleselskaberne har jo den store fordel af de korte bindingsperiode, at de kan bruge flere penge på netværket i stedet for at give tilskud til telefonerne. Så Danmark skal kæmpe for at bevare de seks måneder og gerne få bindingsperioden pillet ud,« sagde chefkonsulent Martin Salamon onsdag til B.dk.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, kalder EU-pakken »ren gift«.

»EU forsøger at lave en total harmonisering af telemarkedet hen over natten, hvor det er svært at gennemskue de samlede, økonomiske konsekvenser. Hvis man tilsvarende forsøgte at harmonisere bilpriserne, ville det koste den danske stat op mod 15 milliarder kroner – lige så meget, som staten udbetaler i SU. Usikkerheden om fremtiden betyder, at man vil holde igen med investeringerne,« siger han.