Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Foundem mener at Googles søgealgoritmer stiller firmaets sider dårligere i søgeresultaterne, fordi Foundem som vertikal søgemaskine er en direkte konkurrent til Google. En lignende begrundelse findes også i klagen fra ejustice.fr.
Google indrømmer på sin side, at søgningen ikke er perfekt, men tilføjer at rangeringen af søgeresultater altid vil være en stor udfordring. Googles algoritmer sigter mod at placere de resultater øverst, der har størst værdi for brugerne.
Man har ikke noget imod vertikale søgemaskiner, siger Google, men Foundems dårlige placering skyldes udelukkende at firmaet har været dårlig til at søgemaskine-optimere sine sider. Google henviser i denne forbindelse til en rapport fra Econsultancy. Andre vertikale søgemaskiner klarer sig betydelig bedre.
Når det gælder Ciao har man faktisk haft et ganske udmærket samarbejde og Ciao har også brugt Googles reklameprogram Adsence, men det gik galt efter Ciao blev købt af Microsoft. Ciao sendte en bølge af klager over Googles forretningsmetoder, først til det tyske Bundeskartellamt og senere til Bruxelles.
Google mener ikke selv, at man har gjort noget forkert, og fastholder at man ikke gør noget for at skade konkurrenterne eller deres kunder.
EU's undersøgelse mod Google befinder sig stadig i en meget tidlig fase og det er usikkert om undersøgelsen vil føre til konkrete skridt mod Google.