Google tjener penge på stavefejl

Google tjener måske flere milliarder kroner om året på stavefejlsdomæner.

Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tast et enkelt bogstav forkert i webadressen og du lander med stor sandsynlighed et helt andet sted end der, hvor du egentlig vil hen. Der spekuleres bevidst i denne form for fejlindtastninger, også kaldet typosquatting, hvor man f.eks. registrerer Norrdea.dk for at fange alle dem, der har tastet et "r" for meget. Der kan tjenes hurtige, nemme penge ved denne form for svindel. Men den største profitør er måske i virkeligheden Google - det hævder en ny rapport af to Harvard-forskere, skriver New Scientist.

Faktisk hævder rapporten, at Google kan tjene helt op til 500 millioner dollar eller mere end 2,5 mia. kr. om året på denne form for typosquatting. Det sker selvfølgelig ikke direkte - det er ikke Google, der køber stavefejlsdomænerne. Men typosquatting fungerer typisk ved, at svindlerne placerer annoncer på de sider, hvor brugerne lander, og mange bruger Googles reklamenetværk, hvor en del af indtægterne går til Google.

Så hvis man lander på en typosquatting-side og der står annoncer fra Google AdWords-netværket, så man kan være ret sikker på at Google også tjener penge på de fejlindtastede domæner.

De to Harvard-forskere bag rapporten, Tyler Moore og Benjamin Edelman, anslår at hvert af de 3.264 mest populære .com-websteder er omgivet af omkring 280 stavefejlsdomæner, hvor et eller flere bogstaver altså er stavet forkert. De har så regnet sig frem til, at op mod 68 millioner internet-brugere hver dag lander på en stavefejls-side. Heraf har 60 procent annoncer fra Googles netværk.

Hvis Google tjener lige så meget på disse annoncer som på de tekstannoncer, der placeres sammen med søgeresultaterne, så giver det altså en omsætning på omkring 500 millioner dollar om året. Googles totale omsætning blev på 23 mia. dollar sidste år. Google vil ikke kommentere rapporten, men understreger at man fjerner sine annoncer fra websteder, hvis man modtager klager fra varemærke-indehavere.

Den ene af rapportens forfattere, Edelman, er ikke helt upartisk. Han fungerer som rådgiver i en retssag mod Google, der primært handler om det såkaldte "AdSense for Domains", hvor Google placerer annoncer på "tomme" domæner. Her bliver Google også anklaget for at profitere fra typosquatting.

Det er ikke kun Google, men også andre udbydere af reklamenetværk som Yahoo og Ask.com, der tjener penge på stavefejl i netadresser.