Energimanden med en hang til færger

Henrik Lind er milliardær, aarhusianer og en vedholdende byder på Mols-Linien. En god handel driver ham, men han har svært ved at finde lykke i penge.

Henrik Lind har forhøjet sit bud på Mols-Linien med én krone pr. aktie til 41 kr., og dermed overtrumfer han kapitalfonden Polaris’ bud på 40 kr. pr. aktie. Arkivfoto: Kim Haugaard
Læs mere
Fold sammen

»En god handel driver mig. Processen i handlen driver mig maksimalt. Min første refleks på en pris er altid: Det er alt for dyrt. Det vil jeg ikke give.«

Sådan har stifteren af Danske Commodities og indehaver af Lind Invest, Henrik Lind, tidligere udtalt til Berlingske Business Magasin på spørgsmålet om, hvad der driver ham. Lige nu er Henrik Lind involveret i en budkrig på Mols-Linien, hvor processen er blevet noget mere end dramatisk.

Rigmandens bud på 41 kroner pr. aktie ligger indtil videre øverst i bunken af bud, og samlet bliver det et bud i underkanten af 600 mio. kroner. Det er ikke noget greb i lommen. Heller ikke for Henrik Lind. Men at han er god for pengene, er der næppe tvivl om. Da Berlingske oplistede Danmarks rigeste, lå Henrik Lind på plads nummer 66 med en formue på 1,2 milliarder kroner. Og hver en krone er self-made.

Startkapitalen for Henrik Lind var hans konfirmationspenge. De blev sat i Brøndby-aktier, mens den 14-årige aarhusianer begyndte at orientere sig om aktiemarkedet på tekst-TV og i erhvervsaviser. Den fodboldglade Henrik Lind fortsatte med at interessere sig for aktiemarkedet op gennem sin ungdom, og efter studentereksamen fra Aarhus Statsgymnasium gik han i lære som bankelev i Danske Bank, inden han skiftede til en post som trainee i Jyske Bank.

Strømkongen

Det blev dog ikke bankverdenen, der katalyserede Henrik Linds formue op i landseliten: Det gjorde elsektoren til gengæld. Liberaliseringen af elhandlen var i Aarhus-milliardærens øjne en kæmpe mulighed, og derfor stiftede han handelsselskabet Danske Commodities. Han lejede lokaler, møbler og computere og ansatte sin første medarbejder med løntilskud. Sidenhen er selskabet vokset gevaldigt og omsætter i dag for 14 milliarder kroner.

I dag har Henrik Lind overladt den daglige drift af Danske Commodities til andre kræfter, og han fokuserer i stedet på Lind Invest, der har penge i alt fra boliger til børnoterede selskaber. Nu er det altså Mols-Linien, som investoren har kastet sin kærlighed på, om end den bestemt ikke er gengældt fra bestyrelsen i rederiet. Og Henrik Lind overlever nok også, hvis Mols-Linien skulle sejle ham af hænde, milliardæren har nemlig tidligere udtalt, at penge på ingen måde er drivkraften for ham.

Pengene og lykken

»I begyndelsen var det tanken om at blive økonomisk uafhængig, der drev mig. Dér er jeg for længst nået hen, men jeg opdagede, at det ikke gør mig mere lykkelig,« har han tidligere sagt.

Lykken finder han til gengæld i Aarhus, hvor han bor med sin kone og tre børn. Smilets by har også nydt godt af elrigmanden, der blandt andet er investor i AGF, som han var med til at redde under et økonomisk uvejr i 2014.