Dansker til tops i USA

Danske Christian Vollerslev, der blev hentet til Dentsu Aegis USA i juli sidste år, er udnævnt til næstkommanderende i bureau-gigantens amerikanske flagskib.

Foto: ISSEI KATO. Christian Vollerslev er blevet udnævnt til næstkommanderende i Dentsu Aegis-koncernen hvor han har fået titlen Group Commercial Director.
Læs mere
Fold sammen

Det kan betale sig at arbejde, lyder et godt gammelt dansk råd, og det viser sig at holde stik. Danske Christian Vollerslev har knoklet i halvandet år »Over There«, og den indsats har givet pote.

Nu er Vollerslev udnævnt til næstkommanderende i Dentsu Aegis-koncernens amerikanske flagskib, der har en omsætning på 12,2 mia. dollar, ejer 21 virksomheder og har 5.500 ansatte.

Det er vel ganske godt gået på verdens største medie- og reklamemarked, ikke sandt? Christian Vollerslev bliver dermed en af de højest placerede danskere i den internationale medie- og reklame-industri.

Hans titel er nu Group Commercial Director for Dentsu Aegis Network US, og hans hovedfokus bliver at udvikle Dentsu Aegis’ kommercielle strategi. Skriver Markedsføring.dk.

Samarbejde på tværs er vejen frem

Prøv at kigge lidt ind i 2016? Er der nogle trends eller retninger, du ser som spændende?

»Der er et kæmpe potentiale for sejre ved at arbejde sammen. Vores Dentsu Aegis Network Operating Model, der er kendt i Danmark og Norden, har endnu mere potentiale i USA,« siger Christian Vollerslev.

Hvorfor?

»Fordi det er verdens største marked, men også fordi, at vi i det marked ejer store kreative bureauer, der betyder, at vi rent faktisk kan bygge bro mellem den kreative verden og medie-verdenen. Det er dét, kunderne efterspørger mere og mere af.«

Kan du eksemplificere, hvorfor det store amerikanske marked, er specielt – ud over størrelsen?

»USA er ikke alene verdens største, det er også verdens mest komplekse medie- og reklamemarked. Fx bruger verdens største annoncør, P&G, mere end halvdelen af deres globale budget i USA.«

»Kompleksiteten, diversiteten og størrelsen på tværs af staterne betyder ganske enkelt, at mulighederne for samarbejde og synergier er næsten uendelige, og her er en dansk ledelsesstil og de nordiske læringer omkring samarbejde guld værd.«

You can still Dunk in the Dark

Og her kommer jeres mange datterselskaber i spil?

»Præcis. Vi ejer 21 virksomheder i USA, der udover de velkendte Carat, Vizeum, iProspect, Isobar osv. inkluderer mcgarrybowen, et af New York’s store kreative reklamebureauer, og Mitchell, der er et PR bureau, som blandt andet er Walmart’s PR bureau.«

»Vi ejer også 360i et digital bureau, der er specialiseret i social media og som tre år i træk er blevet kåret som ”Agency of the Year” af Mediapost. Det har ingen andre bureauer gjort før.«

Mind os lige om, hvad 360i er for en størrelse, og hvad de kan?

»De er cirka 850 ansatte, vinder løver i Cannes på stribe, og blandt andet var det dem, der lavede kampagnen for Oreo’s ”You can still dunk in the dark”, da lyset gik under Super Bowl.«

Mobile First er omsider på agendaen

Det var så en fin gang PR for butikken. Sæt nogle personlige ord på din udnævnelse?

»Det er fantastisk at få lov at boltre sig på verdens største legeplads, især fordi der er så mange nye og forskellige ”børn”, at det nærmest er umuligt ikke at finde nye synergier hele tiden.«

»Kendsgerningen er, at vi er organiserede til at samarbejde på tværs af bureauerne og disciplinerne, og det er godt for os af flere grunde. Når procurement og finans-afdelingerne kræver effektivisering, så er det nemmere for kunderne at sikre ROI, når deres bureau allerede er integreret.«

»Det giver bedre resultater, og her står vi rigtig stærkt. Det gør det spændnede på et personligt plan at arbejde i en virksomhed, der har den højeste organiske vækst i USA.«

Hvad tænker du ellers om 2016?

»Content og data vil fortsat være meget højt oppe på agendaen, mens mobile er det område, vi fokuserer allermest på lige nu. Mobile er det område, der vækster mest i USA, og det er dér, vores største kunder som Staples, The Home Depot osv. er udfordrede.«

»Derfor har vi købt et mobil bureau Fetch, der har globale kunder som UBER, Facebook, Ebay og Expedia. Fetch er Mobile First helt ind på rygraden, de er verdens bedste på deres felt og de ved præcist, hvordan vi vinder på den globale scene. Der er jo en grund til, at de digitale virksomheder vælter frem i den nye økonomi,« slutter Christian Vollerslev.

Christian Vollerslev flyttede til New York sidste juli, da den amerikanske division af mediabureau-giganten hentede ham fra stillingen som CEO hos PSLive and Posterscope Denmark. De to selskaber fordoblede omsætningen i de tre år, han stod i spidsen for dem.