Danske Sentio i banebrydende samarbejde med tysk bilgigant

Den tyske bilproducent Opel er klar til de afgørende test af Sentios simulationssoftware. Bilfabrikken håber, at den danske teknologi kan skære seks måneder af udviklingstiden for en bil.

Medejer af virksomheden Serious Games Inter-active Mikkel Lucas Overby forudser, at det tids-?besparende instruktionsprogram, der nu skal testes hos Opel i to år, vil blive eftertragtet i resten af bilbranchen og formentlig også i andre brancher. Foto: Simon Skipper Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fire særdeles dyre år. Det er, hvad det typisk tager tyske Opel at gøre en ny bil klar til produktion. Nu siger danske Serious Games Interactive, at virksomheden er parat til at skære et halvt år af den tid med sin nye Sentio-software.

Den ansvarlige for Sentio-projektet er Mikkel Lucas Overby, der også er medejer af Serious Games Interactive, en københavnsk softwareudviklervirksomhed med knap 30 ansatte og en årlig bruttoavance på 9,5 millioner kroner.

Projektet er netop blevet udvalgt som ét af 15, som Markedsmodningsfonden vil støtte. Støtten er på 2,2 millioner kroner. Til gengæld forventer fonden, at Sentio vil skabe 50 nye job inden for en femårig periode.

Mikkel Lucas Overby fortæller, at konceptet efter tre års udvikling med Opel nu er klar til at gennemgå en toårig testfase på et af Opels tyske produktionsanlæg.

Det hele handler om et simulationsprogram, der gør, at medarbejderne på Opels samlebånd langt hurtigere kan lære de nye funktioner og rutiner, der skal til, når man skal samle biler på et samlebånd hurtigt, effektivt og uden en for høj fejlmargin.

»De kan komme i gang med træningen hurtigt, og de kan mindske behovet for at træne på fysiske modeller. I dag fungerer det ved, at der bliver bygget prototyper, som medarbejdere fra forskellige fabrikker bliver fløjet ind til at træne på,« siger Mikkel Lucas Overby og tilføjer:

»Det er en dyr proces. Både fordi man skal bygge det her begrænsede parti, og fordi det tager lang tid. Målet for os er at skære seks måneder af de 48 måneder, som det typisk tager bilindustrien at gå fra tegning til produktion.«

Mikkel Lucas Overby understreger, at tidsfaktoren er noget, som bilproducenterne meget gerne så blive minimeret. Årsagen skal findes i euro og cent.

»Det er rigtig mange penge for dem. Derudover er der altså også en ikke ubetydelig fordel i at kunne lancere ens produkt hurtigere end ellers. Man skal i den forbindelse tænke på, at der i bilindustrien jo er cut-throat competition,« siger han.

Kernen i Sentio-teknologien er i den forbindelse et standardsystem, der kan håndtere input fra designfiler samt beskrivelserne af produktionen på samlebåndet. Og det er vigtigt, at der er tale om standarddatatyper. For skulle man hver gang, en bilmodel skulle lanceres, sidde og kode et nyt simulationsprogram, ville den vundne tid hurtigt blive ædt op.

Sentio gør det muligt inden for kort tid at designe et virtuelt samlebånd ud fra de eksisterende data. Og det betyder, at samlebåndsmedarbejderne hurtigt kan komme på skolebænken til den nye biltype.

»Det betyder, at i det øjeblik, hvor designerne er færdige med at designe bilen, kan Opel komme i gang med at planlægge samleprocessen og dermed træningen af de ansatte,« siger han.

På trods af det tætte samarbejde med det tyske bilmærke sidder Serious Games Interactive på langt det meste af ejerskabet af teknologien. Et par udenlandske universiteter har også været involveret i udviklings-arbejdet, men deres ejerskab er minimalt. Det betyder, at den danske virksomhed sagtens kan videresælge løsningen til konkurrerende bilproducenter, når den bliver færdigudviklet. Og det har Opel-ledelsen faktisk ikke noget imod.

»Vi ejer og videreudvikler det. Opel har ikke noget ejerskab. De er faktisk interesserede i, at vi kommer ud på markedet med det, så det bliver brugt bredt og på den måde supporteret. Det skal helst bruges af mere end én virksomhed,« siger Mikkel Lucas Overby.

Og står det til Serious Games Interactive-medejeren, så slutter Sentio-eventyret slet ikke på bilfabrikkerne.

»Der er et kæmpepotentiale. Vi begyndte med Opel og vil herefter brede det ud til bilindustrien generelt, men i princippet kunne det jo bruges i enhver produktionsindustri. Industrien bag eksempelvis vindmøller, termostater og pumper vil måske også kunne bruge det,« siger han og tilføjer:

»Man skal forestille sig vores løsning som en kerneteknologi, hvor vores første applikation er træning til samlebåndsarbejdere. I princippet kunne det også bruges til reparation og vedligeholdelse.«