Spil og simulation smelter sammen

Underholdningsindustriens digitale erfaringer kommer nu andre brancher til gode i form af »gamification«.

Mikkel Lucas Overby, chef hos Spil- og softwareproducenten Serious Games Interactive. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Computerspil er sjov og underholdning – men det er også mere end det. Spilbranchens omfattende erfaringer med brugeradfærd begynder at blive overført til andre områder.

Det sker i en proces, der bliver kaldt »gamification«, og som for alvor tager fart i disse år, forklarer Jan Neiiendam, projektdirektør i organisationen »Interactive Denmark«.

»Det handler om, at erfaringerne fra computerspilverdenen begynder at vise sig mange andre steder. Det indhold, brugeren af en mobil platform kigger på i dag, kan meget vel være påvirket af læren fra gamedesign. Og det på mange forskellige planer,« siger Jan Neiiendam.

Han peger i den forbindelse på, at der p.t. er stor interesse for at se, hvad spilteknologien kan bruges til i undervisnings- og sundhedssektoren.

Men det er ikke de eneste områder, hvor spilteknologi sætter sit fodaftryk. I virksomheden Serious Games Interactive er man midt i et projekt, der beviser, at computerspil er meget mere end slatne skærmøjne og trætte tommelfingre. Serious Games Interactive står bag simulations- og indlæringssoftwaren Sentio, som nu bliver testet på de tyske Opel-fabrikker.

Medejer af Serious Games Interactive og ansvarlig for Sentio-projektet er Mikkel Lucas Overby, som forklarer, at målet med projektet på den ene side er at speede processen op fra de første tegninger til regulær bilproduktion. Men der er også andre årsager til, at han underviser samlebåndsarbejdere på den tyske bilfabrik med 3D-simulationer.

»Der er også en anden fordel. Den er, at vi kan reducere antallet af samlefejl med op til 50 procent. Det handler om, at det er en mere effektiv træningsmetode, hvor lærings-metoden er bygget op om personernes læringsbehov på de forskellige tidspunkter,« siger Mikkel Lucas Overby og tilføjer:

»Det handler om niveauer – let, medium, svær. Det er noget, vi har taget fra spilverdenen. Derudover er det også mere sjovt og appellerende at lære noget i et 3D-univers. Man får simpelthen lyst til at samle det igen og igen.«

Han sammenligner i den forbindelse indlæringen med det, som mange kender fra PowerPoint-præsentationer. Det foregår nogle gange i kombination med multiple choice-spørgeskemaer.

»Det kan godt være, at man svarer rigtigt, når man sidder og klikker af – men når man så skal bruge den viden, kan virkeligheden være en anden. Du kan heller ikke lære at cykle ved at læse om det – men du kan træne det i en simulator. Det har en stor værdi at komme tættere på den autentiske oplevelse,« siger Mikkel Lucas Overby.