Dansk spilfirma i lag med Opel

Markedsmodningsfonden ser stort jobpotentiale i danske virksomheder som Serious Gaming, der samarbejder med den tyske bilgigant Opel.

Mikkel Lucas Overby fra Serious Games Interactive tror på vækst i bilbranchen Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske computerspilbranche er ved at blive voksen, og den akkumulerede viden kaster spin-off-projekter af sig, som får omverdenen til at spærre øjnene op.

Markedsmodningsfonden, der er en statslig fond med fokus på vækstvirksomheder og jobskabelse, har netop afsluttet en støtte-runde med rekordstor søgning. Og et af de projekter, der slap gennem nåleøjet, og som ifølge fondens vurdering har et af de allerstørste jobskabelsespotentialer, er Serious Games Interactive, der i dag har knap 30 ansatte.

Virksomheden står bag en banebrydende indlærings- og simulationsteknologi kaldet Sentio, som er udviklet sammen med bilproducenten Opel. Målet er, at Sentio-softwaren i sidste ende skal skære seks måneder af den tid, det tager den tyske bilproducent at gå fra design- til produktionsfasen.

Markedsmodningsfonden vurderer, at Sentio-projektet kan kaste 50 job af sig herhjemme inden for en femårig periode, hvilket er det næsthøjeste blandt denne rundes godkendte projekter. Og netop udsigten til solid jobskabelse er blandt årsagerne til, at Markedsmodningsfonden støtter Serious Games Interactive med 2,2 mio. kroner, fortæller fondens formand Carsten Bjerg.

»Vi udvælger dem, vi tror mest på. Dem som kan skabe arbejdspladser i Danmark,« siger Carsten Bjerg , tidl. koncernchef i Grundfos.

»Flere har flirtet med tanken om at bruge erfaringerne fra spilleverdenen i industrien. Det, som især gør det her seriøst, er, at der allerede er kontakt med bilindustrien. Samarbejdet med Opel er jo en indikator for, hvor seriøst projektet er,« siger han.

Foreningen Interactive Denmark arbejder på at fremme brugen af spilbranchens knowhow på andre områder. Projektdirektør Jan Neiiendam mener, at der i disse år for alvor er ved at ske noget på den front, og det drejer sig ikke bare om produkter til industrien.

»Det handler om, at man kan lægge computerspildesign ned over andre processer. Det vinder virkelig frem i disse år. Herhjemme specielt når det kommer til undervisnings- og sundhedssektoren,« siger Jan Neiiendam.