Danske Bank: Vi har begået dybt alvorlige fejl

Ifølge Danske Banks egen undersøgelse har der været alvorlige mangler, dårlig styring og mangelfuld kontrol i bankens håndtering af hvidvasksagen. Samtidig er der mistanke om, at medarbejdere i bankens estiske filial »har medvirket til eller stået i ledtog med kunder«.

Danske Bank offentliggør onsdag konklusionerne fra dens egen undersøgelse af Hvidvasksagen. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Der har gennem en årrække været en lang række dybt alvorlige fejl og mangler i Danske Banks håndtering af hvidvask i bankens estiske fillial.

Sådan lyder den overordnede konklusion i Danske Banks egen undersøgelse af hvidvasksagen, hvor 15.000 kunder, 9,5 millioner betalinger og mere end 8 millioner e-mails er blevet undersøgt.

Bestyrelsesformand i Danske Bank, Ole Andersen, erkender, at banken ikke har levet op til sit ansvar.

»Det er skuffende og uacceptabelt, og vi beklager over for alle vores interessenter – ikke mindst vores kunder, investorer, medarbejdere og samfundet generelt. Vi anerkender, at vi har en opgave i at genvinde deres tillid,« siger Ole Andersen.

Her er en række af de - ifølge Danske Bank - væsentligste konklusioner:

  • En række alvorlige mangler i bankens styring og kontrolsystemer gjorde det »muligt at misbruge Danske Banks filial i Estland til mistænkelige transaktioner«.
  • Fra købet af Sampo Bank i 2007 og indtil nedlukningen af kundeporteføljen i 2015 havde banken et stort antal udenlandske kunder i Estland, som den »aldrig skulle have haft«. Det er altså foregået over en periode på otte år.
  • Kun en del af de mistænkelige kunder og transaktioner er blevet indberettet til myndighederne, som de skulle have været.
  • Der var et »et utilstrækkeligt fokus på risikoen for hvidvask, og at filialledelsen var mere optaget af procedurer end af at afdække de faktiske risici«.
  • Der har været »ledelsessvigt i flere koncernfunktioner«.
  • Gennem årene har der været »et antal mere eller mindre alvorlige indikationer i løbet af årene, der ikke blev forstået, handlet på eller eskaleret, som man kunne have forventet,« skriver banken.

Samtidig fremhæves det, at »der er mistanke om, at der har været medarbejdere i Estland, som har medvirket til eller stået i ledtog med kunder«.

Slutteligt konkluderer Danske Bank, at man på »koncernniveau« var for længe om at forstå problemerne og rette op på manglerne«.

Ifølge bestyrelsesformand Ole Andersen viser undersøgelsen nogle »helt uacceptable og kedelige forhold«.

»Det er vigtigt for os, at vi nu har fået afdækket, hvad der er foregået. Samtidig er vi optaget af at bruge rapporten som grundlag for videre læring og forbedring. Det skal slås helt fast, at denne sag på ingen måder afspejler den bank, vi ønsker at være. Vi tager kampen mod økonomisk kriminalitet og hvidvask meget alvorligt, og vi gør og vil gøre alt det, der skal til for at sikre, at vi aldrig oplever noget lignende igen,« siger Ole Andersen.

Danske Banks topchef, Thomas Borgen, trak sig onsdag morgen fra posten som en direkte konsekvens af sagen.

Læs Danske Banks rapport herunder: