Danske Bank: Der bruges 33 mia. dollar på at angribe vores forretning

Bankernes klassiske kerneforretning er under gevaldigt pres. Alene i år bruges der 33 mia. dollar på at udvikle ny finansiel teknologi i Silicon Valley, fortæller Tonny Thierry Andersen fra Danske Bank.

Foto: Erik Refner. Tonny Thierry Andersen, bankdirektør i Danske Bank
Læs mere
Fold sammen

Danske Bank har de seneste år skruet kraftigt op for udviklingen af ny teknologi og nye revolutionerende produkter såsom MobilePay, og tirsdag gav Tonny Thierry Andersen, bankdirektør i Danske Bank, en grundig forklaring på hvorfor.

Det skete på Børsen Bankkonference, der blev afholdt på Tivoli Congress Center i København. Her fortalte en række store personligheder inden for finanssektoren om deres syn på den digitale revolution i finanssektoren.

Tonny Thierry Andersen lagde i sin tale ud med at beskrive, hvor hurtigt det går med den digitale udvikling. Han fastslog, at udvikling ikke er en ny ting, men at forskellen er hastigheden, hvorpå udviklingen sker.

»Der er ved at ske nogle ting nu, som vi ikke har kendt til i den samme stil historisk set. Det er vores vurdering, at banksektoren over de næste 10 til 15 år kommer til at gennemgå større forandringer, end vi har gjort de seneste 300 år,« sagde Tonny Thierry Andersen.

Han henviste til, at udviklingen i øjeblikket sker eksponentielt. Som et eksempel på eksponentiel udvikling gav han følgende;  hvis man tager 30 skridt a 1 meter, så når man 30 meter. Tager man 30 eksponentielle skridt - altså første skridt er én meter, andet skridt er to meter, tredje skridt er fire meter osv. - så er man efter 30 skridt nået 26 gange rundt om jorden.

»Det er den udvikling, som vi står over for i vores traditionelle forretningsmodeller, og som vi er nødt til at agere på. Da det første gang gik op for os i Danske Bank, var for halvandet år siden. For det tog os ti år at nå til en million brugere af vores onlinebank. Det tog os under ét år at nå en million brugere på MobilePay,« sagde Tonny Thierry Andersen og fortsatte:

»Da vi så det for halvandet år siden, spurgte vi os selv; hvad er det, vi ser? For sådan en udvikling har vi ikke set før i vores forretning. Og hvis det her kan ske på andre produkter, hvad betyder det så for vores agilitet og vores forretningsmodel.«

Derefter sendte Danske Bank flere teams af sted til både Kina, Korea og Silicon Valley i USA for at forstå, hvilken dynamik der er i gang.

»Vores hovedkonklusion er, at øget computerkraft, en anden generation på mobiltelefoni, andre kundekræfter, netværkseffekter - det gør, at man får en forandring af ens forretningsmodel, som er langt mere aggressiv, end vi tidligere har set. Det her var en øjenåbner for os i Danske Bank og fik os til at sige, at vi bliver nødt til at agere anderledes i vores setup for at kunne imødekomme de udfordringer, der er fremadrettet,« lød det fra Tonny Thierry Andersen.

Han henviste efterfølgende til tal, der viser, at den generation, der er vokset op med teknologi, forventer store ændringer inden for de næste fem år.

Ifølge Tonny Thierry Andersen forventer 68 pct., at den måde, som de tilgår penge på, er en anden måde end i dag. 70 pct. siger, at de forventer at betale på en anden måde. Og 33 pct. siger, at de egentlig ikke har brug for en bank.

»Så hvis det her ikke er et wake-up call til banksektoren - at der sker noget i forhold til ændrede kundeadfærd, ny teknologi, øget computerkraft, demokratisering af de her ting - så ved jeg ikke, hvornår det så er, at man skal tilpasse sig,« sagde Tonny Thierry Andersen.

Herefter gav han nogle for bankdirektører bekymrende tal fra Silicon Valley i USA, hvor tusindvis af højteknologiske firmaer har hovedsæde. I 2013 blev der investeret fire mia. dollar i udvikling af finansiel teknologi (Fin Tech) i Silicon Valley. I 2014 var tallet 12,2 mia. dollar, og det forventede tal for 2015 er 33 mia. dollar., fortalte Tonny Thierry Andersen.

Han fortalte videre, at de går efter tre områder; betalingsområdet, låneområdet og kapitalforvaltning.

»Det er de tre områder, der vil blive angrebet af de her Fin Tech-aktører. Vi er nødt til at tænke på, hvordan vi selv i banken er disruptive, for hvis vi ikke gør det, så er der andre, der gør det mod os,« sagde Tonny Thierry Andersen.

I Danske Bank har det udmøntet sig i lanceringen af, hvad banken kalder Projekt X. Det er en helt ny måde at tænke tingene på.

Her har Danske Bank isoleret et team, der består af både it-folk, HR-folk, forretningsfolk og salgsfolk. Halvdelen af dem kommer udefra med helt andre profiler end klassisk bank. De har direkte direktionsreference, de kører uden om normal governance, og de har deres eget it-budget.

Meningen er, at det skal give helt nye løsninger, som aldrig er set før, fortalte Tonny Thierry Andersen. Alt skal dog ikke bare handle om ny teknologi, fastslog han. Der skal nogle værdier med.

»Jeg tror, at alt, hvad der kan digitaliseres, vil blive det. Det betyder paradoksalt også, at værdien af digitalisering bliver mindre og mindre, fordi det kan kopieres. Omvendt vil de ting, der ikke kan digitaliseres, blive mere værdifulde, fordi de ikke kan kopieres,« sagde Tonny Thierry Andersen og fortsatte:

»De ting, der ikke kan digitaliseres, er den kultur, som man har i virksomheden, og det serviceinstinkt, der er hos rådgiverne. Det er de værdier, som man arbejder efter. Det vil sige, at når vi i Danske Bank arbejder med udvikling i teknologien, så bruger vi også en hel del energi på at sikre, at de bløde faktorer også udvikler sig, for det bliver en måde at differentiere sig på i fremtiden.«