Nordea-boss: Alle banker skal bygge nye fabrikker

Bankerne har brug for helt nye systemer for at kunne servicere nutidens bankkunder, siger Christian Clausen, topchef i Nordea. Først skal bankerne dog igennem tre uundgåelige stadier.

Foto: Simon Skipper. Nordeas afgårende topchef, Christian Clausen (til højre), var blandt indlægsholderne til Børsen Bankkonference tirsdag i København. Her ses han tale med topchefen i Nets, Bo Nilsson.
Læs mere
Fold sammen

Den digitale udvikling har ændret bankforretningen så meget, at de gamle it-systemer er forældet, og alle banker må udvikle nye.

Det siger Christian Clausen, afgående topchef i Nordea. Christian Clausen holdt tirsdag et oplæg ved Børsen Bankkonference, der blev afholdt i Tivoli Congress Center i København, og hvor den digitale revolution var på dagsordenen.

Christian Clausen talte om, hvordan banker bliver nødt til at investere massivt i nye it-systemer for at kunne servicere nutidens bankkunder på en tilfredsstillende måde, hvor bankens udbud i højere grad skal individualiseres til de enkelte kunder.

Han sammenlignede situationen med bilproducenterne og nævnte tyske Volkswagen som et eksempel.

»Volkswagen har bygget en digital fabrik med robotter. De har én platform, hvorpå de bygger mange biler. Den muliggør, at kunderne kan slippes løs på produktionsapparatet, og den muliggør, at kunderne i dag derhjemme kan bestille en Golf i 11.000 variationer, og at de kan producere 42.000 forskellige biler om dagen,« sagde Christian Clausen og fortsatte:

»Forestil jer, at de skulle gøre det på den gamle fabrik. Alle ville rende forvirrede rundt. Det ville slet ikke kunne lade sig gøre. De forlod de gamle fabrikker og byggede helt nye. Det er præcis det samme, vi skal gøre i alle banker. Vi skal bygge en ny fabrik, der muliggør, at kunderne kan komme ind over og få adgang til alle deres produkter og services og data online i realtid. Hvis vi ikke bygger den nye fabrik, så ender det lidt i kaos, for vores fabrikker i dag er ikke designe til det. De er designet til en manuel verden.«

Christian Clausen understregede samtidig, at udviklingen går hurtigere og hurtigere, men at det først er nu, at bankerne for alvor kan begynde at fokusere på denne udvikling af banken. Således talte han om det forløb - og tre uundgåelige stadier -, som alle banker har måttet gennemgå efter krisen.

»Første fase var overlevelse. Masser af banker måtte prøve at undgå at få de tab, som lå i bøgerne og var på vej, for simpelthen at overleve. Og lige så snart man havde overlevet, så var den første hurdle der; det var at alle tilsynene stod med nye kapitalkrav, der voksede, og den kurve fortsætter. Så kapitalhurdlen er rigtig vigtig, for man kan ikke rigtigt begynde at drive sin bank efter  nogen som helst andre principper, når man har for lidt kapital,« sagde Christian Clausen.

Næste hurdle var ifølge Christian Clausen afkastkravet.

»Det er det, som mange arbejder på i øjeblikket. Det er naturligvis investorerne, der kræver et afkast, men det gør myndighederne også. Her har Danièle Nouy, chef for det europæiske tilsyn (SSM), meget klart sagt, at det er uacceptabelt, at bankerne ikke har et rimeligt afkast af kapitalen. Og det er, fordi overskuddet jo er første forsvarslinje for en tilsynsmyndighed. Så næste gang, en krise rammer, så kan man starte med at tabe sin indtjening, inden man gnaver ind i kapitalen. For når man gnaver ind i kapitalen, så bliver det meget alvorligt for en bank,« sagde Christian Clausen.

Overvindelse af de to hurdles er ifølge Christian Clausen meget vigtige for, at man får helt grønt lys til at bygge fremtidens bank. Langt de fleste banker er kun lige passeret hurdlen med afkastkravet, men de har bestemt ikke afkast nok, pointerer Christian Clausen, så de er ikke i mål endnu.

»Først derefter kan man begynde at se på, hvordan forretningsmodellen skal se ud de næste fem år. Når vi kender al den nye regulering og de store krav, og vi kender adfærdsreguleringen; hvad er det så for en forretningsmodel, vi skal bygge. Og det er først her, at man har råd til at sætte ressourcer bagved,« sagde Christian Clausen og tilføjede:

»Det er, hvad vi har gjort i Nordea. Businesscasen i 2011 var at bygge kapitalen. Businesscasen i 2013 var at passere hurdlen med afkastkravet, og i år er det den fremtidige forretningsmodel, som ikke mindst indebærer ret store investeringer på den digitale front.«

Nordea har planlagt at investere omkring 20 mia. kr. i et nyt it-system over de næste fem år.