Dansk lobbyisme i USA vokser

De danske virksomheder bruger flere og flere penge på at påvirke de amerikanske politikere. Virksomheder som Novo Nordisk og A.P. Møller – Mærsk har skruet kraftigt op for lobbyismen de senere år.

”I USA er det blot mere synligt, fordi åbenheden er større end i Danmark og Europa. Men også i Danmark og EU stiger lobbyismen. Man vurderer, at antallet af lobbyister i Bruxelles øges med 1.000 hver måned,” siger ekstern lektor i politisk kommunikation ved RUC og Københavns Universitet Mads Christian Esbensen til Jyllands-Posten.

En amerikansk opgørelse over virksomhedernes forbrug på lobbyisme viser da også, at det ikke kun er de danske virksomheder, der skruer op for budgettet. Opgørelsen viser, at der i 2006 blev brugt 2,6 mia. dollar – eller 13 milliarder kroner – på lobbyisme i USA. Det er en stigning på 80 procent siden 1998.

En virksomhed som Novo Nordisk har mere end fordoblet sit lobbybudget siden 2004 og har øget staben i Washington til ti mand.

”Vi er i intens konkurrence med sygdomme som cancer og AIDS, når vi forsøger at skabe opmærksomhed om diabetes. Derfor håber jeg, at jeg kommer til bruge flere folk i de kommende år,” siger Michael Mawby, lobbyist for Novo Nordisk i USA til Jyllands-Posten.