Danmark europamester i netannoncer

Danmark er det land i Europa, hvor annonceomsætningen for internetmedierne tegner sig for den største andel af det samlede annoncemarked, viser en opgørelse.

Foto: Mark Ralston
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internettet har overgået tv, print og de øvrige mediegrupper i markedsandel herhjemme. Og Danmark er det første land, hvor det er sket. Det viser en opgørelse, som Interactive Advertising Bureaus Europe (IAB Europe) har fået lavet over 19 europæiske landes internetannonceomsærning.

Opgørelsen, som er den tredje af slagsen, blev præsenteret af IAB i aftes ved en konference i Bruxelles. Den danske førsteplads vakte angiveligt opsigt.

- Danmark har altid ligget helt oppe i den øvre del af opgørelsen, og nu kan vi glæde os over at have indtaget førstepladsen i Europa. Det viser at arbejdet med at udbrede nettet som medie gennem mange år har båret frugt. Vores europæiske kollegaer spørger efter opskriften, og svaret er blandt andet, at de danske medier meget tidligt tog nettet seriøst som selvstændig mediekanal og at annoncørerne får valuta for pengene når de benyttet nettet, siger Christian Peytz, formand for FDIM, der er IAB’s danske organisation.

Men selv om Danmark ligger i top er det ikke ensbetydende med at de danske netmedier kan grine hele vejen til banken.

- Træerne vokser desværre ikke ind i himlen. Vi skal huske på at en stadig større del af den danske netomsætning går til de store udenlandske spillere, og derfor ikke bliver geninvesteret i dansk indhold. Man kan sige at de høster frugten af det arbejde de danske medier har gjort så godt gennem mange år, siger Christian Peytz.

Den samlede omsætning for netmedierne i Europa i 2008 nåede op på 12,9 milliarder Euro, hvilket er en vækst på 20 procent i forhold til 2007. Europa haler dermed ind på USA, der i 2008 nåede op på 16,6 milliarder Euro i samlet netomsætning.