Dating.dk og Arto hårdt presset af Facebook

Ejerne af Dating.dk og Arto.dk er hårdt presset af Facebook. Tre af selskabets mest populære hjemmesider har tabt et markant antal brugere. Generel tendens mener brancheforening, mens IT-analytiker kalder det sundt for innovationen.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Facebooks kæmpe succes på det danske marked betyder nu, at en af de danske mastodonter i den sociale medieverden Freeway er kommet under hårdt pres.

Tre af selskabets helt store vartegn har således oplevet et markant fald i antallet af brugere det seneste år. Det sociale site Arto rettet mod teenagere er værst ramt med et fald i antallet af brugere på 37 procent fra april 2008 til april i år, viser tal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

Antallet af brugere på DKBN.dk, en hjemmeside, hvor man kan dele oplevelser fra nattelivet, er faldet 32 procent, mens flagskibet Dating.dk har mistet hver fjerde bruger med et fald på 26 procent i perioden.

Og netop antallet af brugere er væsentligt, da det er det, internetmedierne sælger annoncer på baggrund af.

Samtidig er selskabets samlede sidevisninger faldet 58 procent. Dog ligger det samlede antal brugere for selskabets mange hjemmesider på nogenlunde samme niveau som i april sidste år, og der er også sket en lille stigning på fire procent i antallet af brugere på Trendsales, som også er en af firmaets store trækplastre. Forventningerne til 2008 var, at annoncemarkedet ville eksplodere, men med finanskrisens hærgen regner selskabet med, at annonceomsætningen er på niveau med sidste år.

Farlig sovepude
Ifølge IT- og tele-analytiker John Strand har Freeway nærmest haft monopol på det danske marked for sociale medier over de sidste år. Og det er farligt, fordi innovationstankerne så meget vel kan gå i stå.

»Der er ingen tvivl om, at Facebook har ramt dem big-time. Når man har haft en position, som de har haft gennem så lang tid, er det livsfarligt, da der er stor risiko for, at det bliver en sovepude. Den konkurrence, de nu møder, betyder, at de bliver nødt til at genopfinde sig selv,« siger han.

Er det så solid en forretning, at de slet ikke er i fare?

»Nej, det vil jeg ikke sige, det er ikke fair at sige. Det kan også vise sig at være et korthus, der er ved at falde sammen. Men man skal huske på, at de har den positionen, de har, fordi de er skide dygtige,« siger John Strand.

Freeway er heldig
Ifølge medstifter og adm. direktør i Freeway Morten Wagner er den primære grund til nedgangen, at Facebook har taget brugerne.

»Arto og DKBN er hårdt ramt af Facebook. Endnu har vi ikke oplevet specielt store økonomiske tab. Siderne havde, hvad der svarer til et uendeligt antal sidevisninger, og markedet var ikke stort nok til, at vi kunne sælge ud af dem. Så annoncemæsigt har det ikke betydet det vilde for os, da det nuværende niveau passer bedre til markedet,« siger Morten Wagner, der samtidig understreger, at de endnu ikke offentliggjorte tal for maj viser den næstbedste periode nogensinde for Dating.dk.

John Strand peger da også på, at Freeway er heldig i og med, at mange af selskabets tjenester er finansieret via brugerbetaling, hvilket betyder, at selskabet ikke er afhængig af det blødende annoncemarked. Samtidig peger han på, at de har en solid egenkapital, en stor base af brugere og så er de danske.

»Hvis du betragter dem som en almindelig medievirksomhed, klarer de sig stadig markant bedre end de fleste andre medievirksomheder i Danmark,« siger John Strand.

Øget konkurrence
Selv om Wagner er godt tilfreds med, at den amerikanske tidsrøver hjælper til, at danskernes kendskab til sociale medier øges, åbner han samtidig for en problematik omkring Facebook, der ifølge Wagner konkurrenceforvrider markedet.

»For eksempel må vi ikke annoncere for alkohol på DKBN, mens Facebook reklamerer for lige det, de har lyst til,« siger han og bringer samtidig en appel til politikerne:

»Jo, sværere man gør markedet for de lokale spillere, jo større er chancen også for, at markedet bliver overtaget af udenlandske spillere,« siger Wagner.

Indtil nu har Freeway Holding ApS, der er tovholder for de mange selskaber, kun oplevet fremgang siden dets start. Endnu er selskabet ikke kommet med regnskab for 2008, men Morten Wagner regner med, at 2008 bliver et år, der kommer til at ligge væsentligt under årets resultatet på godt 23 millioner i 2007. Blandt andet på grund af et faldende annoncemarked, fald i aktieinvesteringer og Facebooks indtog.

Hul i bøtten
Og billedet af udenlandske mediers indtog er ifølge FDIM en generel tendens, som lige nu hærger danske medievirksomheder. Dog er tendensen ikke ny, da mange aviser og mediehuse i dag er ejet af udenlandske selskabet, som MTG, der ejer Viasat. Forskellen er ifølge bestyrelsesformand i FDIM Christian Peytz bare, at her har produktionen foregået i Danmark, hvorimod det er begrænset, hvor mange arbejdspladser et selskab som Google genererer i Danmark, mener Peytz.

»Historisk har det altid været sådan, at den del af annonceomsætningen, der var i Danmark blev i Danmark. Og det er jo ikke tilfældet længere. Det vil sige, at der er gået hul i bøtten. Det er noget nyt, som vi alle skal forholde os til,« siger Christian Peytz.

Han opfordrer de danske internetmedier til gå offensivt til værks for at imødekomme konkurrenterne udefra: »Der er ingen tvivl om, at det her er et wake-up call til alle medievirksomheder i Danmark om at tænke lidt større.«