Citylogistik skal give plads i gaderne

Håbløse parkeringsforhold i byerne kan afhjælpes gennem citylogistik, hvor levering af varer samles sammen i udkanten af byen og køres til forretningerne i byen med mindre elbiler.

Distribution af varer i store byer som København er en daglig pine for tusindvis af transport­chauffører, der i last- og vare­biler kører ind i centrum for at levere varer til butikker og kontorer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Distribution af varer i store byer som København er en daglig pine for tusindvis af transport­chauffører, der i last- og vare­biler kører ind i centrum for at levere varer til butikker og kontorer.

Der er ikke plads til alle de erhvervs­køretøjer, der bliver parkeret – oftest i kort tid – mens chaufførerne får afleveret og hentet forsendelser hos kunderne. For P-vagterne er det nærmest slaraffenland, for der bliver givet mange bøder, fordi bilerne ofte holder ulovligt. Og det er de nødt til, for der er ingen lovlige p-pladser. Dér holder personbilerne.

Men løsningen kan være citylogistik, hvor bl.a. fragtfirmaer leverer deres varer på et opsamlingslager i byens udkant, hvorefter varerne samles sammen og køres til butikker i elvarebiler i forskellige områder af indre by.

»Vi har p.t. aftaler med en lang række butikker i Ny Østergade og Skindergade med eksempelvis tøj og sko. De har et abonnement, som lyder på fra 500 kr. om måneden og opefter. De har betalt for fragten på forhånd. Hos os betaler de for service. Vi pakker pallerne ud og leverer varerne klar til opstilling, i stedet for at firmaet får smidt en palle midt i forretningen på et ubelejligt tidspunkt, hvor der kan være fyldt med kunder. Vi sørger også for at tage returvarer og tom emballage med tilbage – og gå på posthuset, som butikkerne ikke har tid til,« siger Casper Svensson fra firmaet Citylogistik-kbh.

»Det handler om, hvad kunderne/butikkerne vil have. Men butikkerne bør gå sammen om en løsning, så de kan få varerne, når de har behov for det. I dag kører Citylogistik ind til butikkerne om morgenen og igen om eftermiddagen.«

»Vi skal selvfølgelig ikke overtage alle forsendelser. Der er jo også lastbiler, der er fyldt med varer til én kunde, ikke mindst dagligvare­butikker. Men på længere sigt vil vi kunne køre hver time, når mængden og behovet er der. Det kræver bare flere medarbejdere og flere køretøjer,« siger Casper Svensson.

»Det er jo bedre med en halvfyldt mindre elbil, der kører ind til byen, end en halvfyldt lastbil. Konceptet handler om god service til butikkerne, men også om bedre bymiljø og ikke mindst bedre fremkommelighed – og plads til at stille varebilen, mens der lastes og losses.

Også velegnet i provinsen

Citylogistikkonceptet foregår ganske vist i København, men det ville med fordel kunne rulles ud til provinsbyer, hvor man bedre kunne lukke bycentrum af for lastbiler for at lade mindre og bedre udnyttede biler stå for leverancerne til butikkerne.

»Forbilledet for os er et koncept i en mindre by i Holland med 70.000 indbyggere, og her kunne man lettere spærre bymidten af. Det er meget svært i en hovedstad som København,« siger Casper Svensson, der hver dag ser lastbiler levere en enkelt palle til en butik.

Det er medejer Nikolaj Thestrup enig:

»Så skal det jo give trafikkaos. Butikkerne får typisk stillet en palle i butikken eller på fortovet, hvor ekspedienterne ikke har tid til at tage imod, hvor vi i stedet kommer med den færdige vare, måske skotøjsæsker – klar til opstilling på det tidspunkt, hvor butikken har tid til at modtage varerne,« siger han.

Når varen ankommer, er den blevet tjekket for skader og mangler, hvorefter den opstilles eller bliver taget ned på et lager.

»Der er ikke to kunder, som er ens, og to butikker prioriterer nok ikke de samme ting. Det tager vi hensyn til,« siger Casper Svensson.

Kunderne betaler et beløb, der svarer til den service, som de modtager, og som de selv har valgt. Vil de have pakker leveret specielt, er det i orden. Undersøgelser foretaget af Copenhagen Business School har vist, at der er en besparelse at hente for butikken ved at bruge Citylogistikkonceptet.

»Vi kører ikke en planlagt rute som et stort logistikfirma. Vi optimerer ruterne ud fra den pågældende dags vareleverancer og arbejder derfor ad hoc. Men vi forventer mange flere kunder, for de fleste kan godt se fornuften og besparelsespotentialet i vores arbejde. Vi regner bestemt med at udvide med flere folk og flere elbiler. Vi ender måske også med at køre til og fra byen flere gange om dagen, men det er stadig billigst at benytte konceptet uden for myldretiderne,« siger Casper Svensson.

»Vi regner med at udvide fra de tre gader, vi kommer på nu, til det meste af den indre by. Der er 1.200 butikker omkring Strøget at gå i gang med,« siger Casper Svensson, der håber, at Københavns Kommune vil begynde at bruge Citylogistik.dk.