»Det er svært at være kurér i byen«

Pegasus Kurér Service får konstant bøder, når de afleverer forsendelser i København – selv om chaufførerne kun er væk i få minutter.

Hos Pegasus Kurér Service er man positive over for kommunernes politik med at få bilerne ud af byen – for så ville der være bedre plads for firmaets chauffører at komme af med forsendelserne. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hos Pegasus Kurér Service er man positive over for kommunernes politik med at få bilerne ud af byen – for så ville der være bedre plads for firmaets chauffører at komme af med forsendelserne.

Rødovre-firmaet er bygget op som en franchise-virksomhed, hvor chaufførerne er selvstændige vognmænd. Og det er lidt hårdt for indtjeningen, hvis der skal betales op til flere bøder på end dag.

»Som kurérfirma er 70 pct. af vores op­gaver akut- og ekspresopgaver, hvor vi skal køre ind i byen på mange forskellige tidspunkter. Og hvis vi ikke skal genere den øvrige trafik og bare stille bilen midt på gaden, er vi nødt til at holde på områder, hvor parkering er forbudt. Alle andre pladser er jo altid optaget,« siger Bent Johannesen, der sammen med broderen Poul stiftede Pegasus Kurér Service i 1993.

I en by som København er det bl.a. forbudt at holde med et hjulpar på fortovet, det er forbudt at holde mindre end ti meter fra hjørnet – og P-vagternes observationstid er fire minutter. Brug af havariblink under arbejdet er forbudt – for det må nemlig kun bruges ved havari. Parkering i anden position tager politiet sig af.

»Derfor opfordrer jeg gerne chaufførerne til at holde i anden position – det er mere accepteret af politi og P-vagterne,« siger Bent Johannesen.

For vognmand Bo Hansen, der arbejder for Pegasus, er der kun få steder i byen, hvor der er afsat plads til af- og pålæsning. Han må derfor holde, hvor han kan – for det er umuligt at skulle bære forsendelserne meget langt fra modtagerens adresse. Så ville han ikke nå så mange kunder. Og det gælder ikke kun Pegasus – det gælder alle transport­virksomheder.

»Jeg taler med mange kolleger gennem en arbejdsdag – og alle er lige frustrerede over, hvor svært det er at komme af med forsendelserne,« siger Bo Hansen.

Ønske om dedikerede pladser

Hos Pegasus efterlyser man dedikerede pladser, hvor vognmændene kan stille bilerne i den tid, det tager at få afleveret forsendelserne – som det bl.a. er kendt i Holland og Tyskland.

»Vi har opbygget en service, så vi ikke kun stiller forsendelserne ved fortovskanten, og kunden selv må bære det op. Vi sætter nogle af varerne op på hylderne. Det tager jo også tid,« siger Bo Hansen.

Pegasus har 25 biler, som kun kører kurérkørsel – og kun for erhvervslivet og for offentlige myndigheder.

»Vi har ingen private kunder. Det lader vi 3x34 og andre transportselskaber klare. Vi har tidligere været flere biler, men det går ikke, hvis man vil bevare den personlige kontakt,« siger Bent Johannesen.

Opgaver i Europa

Virksomheden opererer især i København, men har også opgaver i provinsen samt i det nærmeste udland. Pegasus samarbejder tillige med en række traditionelle fragtselskaber og udfører især deres hasteopgaver.

»Vi har mange kunder inden for den grafiske branche, vi kører med bøger til biblioteker, vi kører med frugt og catering i vores kølebiler. Fælles for alle opgaverne er, at de fleste ture indebærer transport i indre by. Og her er der jo P-vagter alle steder. Tager vi Strøget i København, skal leverancer være overstået kl. 11 – men som kurérservice kan vi ikke overholde det,« siger Bent Johannesen.

Bo Hansen husker med tilfredshed tilbage til dagene med VM i landevejscykling i København. Da var indre by spærret af for almindelige personbiler.

»I varebil kunne vi derimod få adgang til centrum, når der ikke var cykelløb – og så kunne jeg hurtigt få afleveret forsendelserne,« siger Bo Hansen.