Chr. Hansens farvedivision presset af storkunde og USA

Der var skuffende takter for Chr. Hansen farvedivisionen, Natural Colors, i første kvartal 2017/18. Og det skyldes især to forhold, siger selskabets finansdirektør, Søren Westh Lonning.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø. Arkivfoto: Cees de Jong, CEO Chr. Hansen.
Læs mere
Fold sammen

»Sidste år havde vi utrolig høj vækst i Mellemøsten, hvor der var en meget stor kunde indenfor drikkevarer, der konverterede sin produktionslinje. Der er meget salg i ramadan-perioden, men han havde forregnet sig lidt. Så der er nu mindre efterspørgsel og også mere på lager, hvilket betyder, at de ikke køber så meget hos os,« siger finansdirektøren til Ritzau Finans.

Derudover kan Chr. Hansen se en flytning i USA fra farvede yoghurter til de hvide, hvor der er mindre sukker i.

»Den anden ting er, at Nordamerika for det første er påvirket af timingen af ordre mellem de enkelte kvartaler. Og så kan vi se, at der er en flytning af efterspørgsel i yoghurtsegmentet fra de farvede yoghurter, hvor der ofte er lidt mere sukker, til de mere rene hvide, hvor der er mindre sukker i,« siger Søren Westh Lonning.

»Det er fint, når vi sælger kulturer til yoghurt der bliver vi ikke ramt af det men når vi sælger farverne, så er der en effekt, desværre. Og det har ramt os i Nordamerika i det her kvartal,« siger finansdirektøren.

ORGANISK VÆKST I BUND

Samlet faldt omsætningen i divisionen til 51,1 mio. euro, mens det primære driftsresultat (EBIT) før særlige poster faldt til 4,3 mio. euro i Natural Colors.

Til sammenligning var der ifølge Ritzau Estimates ventet en omsætning på 54,7 mio. euro og et driftsresultat før særlige poster på 6,0 mio. euro.

Den organiske vækst landede på 4 pct. i kvartalet. Her havde analytikerne ventet 10 pct. mod 13 pct. i samme kvartal året før.

»Det er vigtigt at sige, at vi venter god vækst for hele året i Nordamerika. Så det er ikke sådan, at vi ser markedet være nede hele året. Der er både noget timing, og så er der noget isoleret effekt i yoghurt-segmentet,« fastslår Søren Westh Lonning.

Chr. Hansen venter, at divisionen vokser i takt med de langsigtede forventninger, som er på en gennemsnitlig årlig organisk vækst på omkring 10 pct.