Carlsberg i offensiven i Indien

Bryggerigiganten ser store muligheder i Indien, men også store udfordringer. Målet er at blive nummer to inden for de næste tre år.

Foto: Søren Bidstrup. Carlsberg har ambitioner om at nå op som nummer to på det indiske marked, og dermed overhale Sabmiller, der ligger bag United Breweries Group. Michael Jensen giver sig selv tre år til at nå det mål.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Børsen.

Carlsberg oplevede i 2015 en vækst på 42 pct. i Indien, et marked, der kan blive vigtigt i fremtiden. Bryggeriets Indien-chef mener, at landet rummer et stort potentiale, men også store udfordringer.

Eksempelvis har Indiens 29 delstater forskellige regler og love, mens der skal betales afgifter på transport mellem forskellige stater. På grund af delstaternes indretning er Carlsberg nødt til at have et bryggeri i hver delstat, hvilket betyder risici.

- Hver delstat er som et land. Men faktisk opdeler vi det yderligere. Vi opererer sådan, at vi fokuserer individuelt på hver enkelt by. Vi har defineret 55 byer, som er i hovedfokus. Ideén er højt fokus på et mindre område. Vores byfokus udmønter sig i et delstatsfokus, som så til sidst bliver vores Indien-fokus. Der er ikke en lige vej fra A til B her i Indien, siger Michael Jensen.

Carlsberg har ambitioner om at nå op som nummer to på det indiske marked, og dermed overhale Sabmiller, der ligger bag United Breweries Group. Michael Jensen giver sig selv tre år til at nå det mål.

- Vi skal op på en markedsandel på 24-25 pct., før vi bliver en stærk nummer to på markedet. Jeg vil blive skuffet, hvis vi ikke har nået vores mål inden for tre år, siger Carlsbergs Indien-chef til Børsen.

Carlsberg har fundet de gamle klassikere frem, og Michael Jensen fortæller, at Elefant-øllen, som er et let genkendeligt brand i Indien, sælger "fuldstændig sindssygt" i landet.