Carlsberg lukker stribevis af bryggerier i Kina

Selv om Kina er et nøglemarked i Carlsberg lukker bryggeriet overraskende syv bryggerier i det store asiatiske marked.

Foto: WEDA

Carlsberg-boss Cees 't Harts store oprydning i bryggeriet rammer nu Kina, hvor Carlsberg lukker syv bryggerier. Fem af bryggerierne blev lukket sidste år og siden nytår har Carlsberg drejet nøglen om på to af sine bryggerier i Kina.

Nedlukningenre er på den ene side overraskende, fordi Kina er verdens største ølmarked og fordi det store marked er centralt for Carlsbergs fremtidige vækst. På den anden side gør Carlsberg det, fordi der skal ryddes op i Kina, hvor bryggerierne er i for ringe forfatning. Efter flere tilkøb i det store ølmarked har Carlsberg samlet en masse aktiver sammen, som ledelsen nu vurderer, at det bedre kan betale sig at lukke ned end poste penge i.

I november sidste år foretog Carlsberg nedskrivninger for fire mia. kr. i Kina og luftede her muligheden for at lukke flere bryggerier. Det er den plan, der siden er ført ud i livet. Det handler om uprofitable bryggerier i det østlige Kina og også om at lukke uprofitable ølmærker. Det har ellers længe været Carlsbergs drøm at vokse mere i østlige Kina, hvor konkurrencen er hårdere.

»Vi fik de aktiver med, da vi købte Chongqing. Men problemet var, at de var i ringe tilstand. Det er, ligesom når du køber et dejligt hus, men garagen er elendig. Men hvis du ikke køber garagen også, så får du heller ikke huset. Nu tager vi konsekvensen og river garagen ned og afskriver de aktiver. Disse bryggerier og varemærker er ikke stærke nok, så vi træder et skridt tilbage, samler kræfter og fokuserer igen på Vestkina for at samle styrken til at tage mere værdi i Østkina,« sagde Hart til Berlingske i november sidste år.