Carlsberg-comeback i dansk ølkrig

Til januar kan danskerne igen finde Carlsberg Hof, Grøn Tuborg og Coca-Cola på tilbud i Coops 1.200 dagligvarebutikker. Det sker efter otte måneders ølkrig mellem Coop, Carlsberg og Royal Unibrew.

Der er en tiltagende tendens i supermarkeder til, at de udvikler egne mærker indenfor fødevarer, hvor supermarkedets produkt lægger sig tæt op af det oprindelige produkt. Dette kan være både i en discountudgave
Læs mere
Fold sammen

Efter otte måneder i kulden er Carlsberg på vej tilbage på hylderne hos Fakta, Super­Brugsen, Kvickly, Irma, Dagli’Brugsen og i deres tilbudsaviser.

»Vi er glade for, at vi har kunnet indgå en ny aftale med Coop for 2014. Den kommer til at udbygge vores samarbejde meget,« siger Carsten Händel, direktør for Carlsbergs danske marked, der bekræfter, at samhandlen i 2014 mellem de to parter bliver øget med et stort trecifret millionbeløb.

Carlsberg har i 2013 for første gang været frosset ude af Coops tilbuds­aviser og samtidig mistet muligheden for at sælge en stor del af sit sortiment i koncernens cirka 1.200 butikker. Det er sket efter et kontant opgør med Coop om priser og vilkår, som kulminerede i april med, at Coop højst usædvanligt smed Carlsberg ud af tilbudsaviserne og bad bryggeriet fjerne en lang række produkter fra Coops hylder heriblandt specialøl af mærket »Jacobsen«. De to parter har siden forsøgt at klinke skårene. Det er nu lykkes, og Carlsberg får dermed atter en meget vigtig adgang til de danske ølkunder.

»Aftalen med Coop anser vi for at være af stor betydning for vores danske forretning,« siger Carlsberg-direktøren.

Det har kostet markedsandele og millioner af kroner i tabt indtjening hos Carlsberg at være presset ud af Coop. Det danske bryggeri har de seneste otte måneder med store ekstraomkostninger måttet køre med halvtomme lastbiler ud til mange af Coops butikker. Bryggeriet har ikke ønsket at nedbemande radikalt i Danmark. Årsagen er, at koncernen i cirka et halvt år har forsøgt at overbevise Coop om, at Carlsberg skulle tilbage til sin privilegerede position i butikkerne.

»Vi har ikke tilpasset distributionen i væsentlig grad i 2013, for vi har i de seneste seks måneder håbet og arbejdet stærkt på at komme tilbage for fuld blus hos Coop,« siger Carlsberg-direktøren.

Hvad, Carlsberg har måttet tilbyde Coop for at komme tilbage i butikker og tilbudsaviser, ønsker Carlsberg-direktøren ikke at oplyse, men Berlingske Business kunne tidligere på året fortælle, at de to var blevet uenige om priser og vilkår.

»Carlsberg har varslet nye prisforhøjelser, som vi finder uacceptable,« lød det fra en Coop-direktør i avisens spalter.

De to røg i kødet på hinanden, efter det var gået op for Coop, hvor billigt Carlsberg leverer sine produkter til grænsebutikker syd for den danske grænse. Coop fik konkret viden om forholdene, da dagligvarekoncernen for et års tid siden åbnede sine egne Fakta-grænsehandelsbutikker for at tjene penge på de mange danske grænsehandelskunder.

Coop lægger ikke skjul på, at det har været et stort problem ikke at have Carlsberg-produkter stærkt repræsenteret i butikker og tilbudsaviser.

»Det er gået udover vores kunder, at vi ikke har haft Carlsbergs produkter godt placeret i vores butikker. Det betyder en hel del, og derfor er vi glade for at have Carlsberg tilbage,« siger Jens Juul Nielsen, informations­direktør i Coop.

De to parter øger deres samhandel med et »stort treciret millionbeløb« i 2014 med deres nye aftale, fortæller han.

Hos Coop ønsker man i dag ikke at sige, hvorfor de to nu pludselig kunne blive enige efter mange måneders tovtrækkeri. Men Coop har skullet vælge imellem at fortsætte det samarbejde med Royal Unibrew, som koncernen styrkede i 2013, eller søge tilbage i armene på Carlsberg, som man har en lang historik med.

Mens både Coop- og Carlsberg-ledelsen jubler over den ny samhandelsaftale, bliver Royal Unibrew efter al sandsynlighed taberen. Hvor mange millioner, Royal Unibrew kan miste på top- og bundlinje, har selskabet ikke ønsket at svare på. Det står dog klart, at Royal Unibrew har haft gyldne måneder i den tid, at Carlsberg og Coop var i konflikt.

»Det er i særdeleshed Coop, der er baggrunden for, at vi vurderer markedsandelene som midlertidigt høje,« sagde topchef hos Royal Unibrew Henrik Brandt, da han for få uger siden fremlagde regnskabstal.

Royal Unibrew må nu forvente at blive presset ud af en del hyldemeter på det danske dagligvaremarked, når Carlsberg atter kører med fyldte lastbilertil Coops 1.200 butikker.

Fredsslutningen med Carlsberg kommer kun cirka en uge efter, at Coop sluttede fred med en anden nøgleleverandør, mejeri­koncernen Arla.