Unibrew nyder godt af Coops Carlsberg-konflikt

En konflikt mellem Coop og Carlsberg gavner Unibrew i Coop-kædens butikker.

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udover godt sommervejr er regnskabet fra Unibrew påvirket af midlertidig høje markedsandele i Danmark og en vis lagereffekt i Italien, der mere end kompenserer for fortsat forbrugertilbageholdenhed.

Royal Unibrew skriver i regnskabet, at markedsandelene er midlertidigt høje. Her tænkes på Danmark, hvor en konflikt mellem Coop og Carlsberg gavner Unibrew i Coop-kædens butikker.

- Det er i særdeleshed Coop, der er baggrunden for, at vi vurderer markedandelene som midlertidigt høje, forklarer administrende direktør Henrik Brandt til Ritzau Finans.

Hvor meget påvirkningen er, har Unibrew "ikke specificeret", siger han.

Positivt tæller det også, at der i Italien er en vis lagereffekt, da afgiften er hævet.

- Der må formodes en vis stocking effekt i det tal, siger Henrik Brandt, men heller ikke her er der sat tal på.

- Vi har ikke sat tal på effekten, men det er trods alt en lille afgiftsstigning, der løfter prisen på stærk øl med 1,5 pct., oplyser han.

Afgiftsstigningen har effekt fra 10. oktober.