Butikslokaler bliver revet væk i København

Siden 2008 har der ikke været så få ledige eller udbudte butikslokaler i København. Beliggenhed er blevet mere afgørende for detailkæderne, vurderer ekspert.

Foto: Malte Kristiansen. Der bliver længere mellem ledige butikslokaler i København.
Læs mere
Fold sammen

Der bliver længere mellem ledige butikslokaler i København.

Faktisk har der ikke været færre ledige lokaler i hovedstaden siden 2008, viser den kvartårlige statistik over udbudte erhvervslokaler, som udgives i samarbejde mellem erhvervsportalen Oline.dk, Dansk Ejendomsmæglerforening og Ejendomsforeningen Danmark.

Det er særligt i selve København by samt Frederiksberg, Tårnby og Dragør, at udviklingen rykker. Her faldt ledigheden for butikker for tredje kvartal i træk og nåede således ned på 2,3 procent ved indgangen til tredje kvartal af 2016, hvilket er det laveste niveau i otte år.

»Væksten er stærkest i hovedstaden, som blandt andet nyder godt af stigende beskæftigelse og flere indbyggere. Efterhånden nærmer hovedstaden sig niveauet før finanskrisen, da kun omkring en procent af butikkerne stod ledige. Rundt om i landet ramte finanskrisen detailhandlen med forskellig styrke, og selv om mange provinsbyer fortsat døjer med tomme butikker, så har flere landsdele oplevet fremgang det seneste år, for eksempel Fyn, Nordjylland og Vestjylland,« siger Simon Skou Andersen, der er adm. direktør for landets største portal for erhvervslokaler, Oline.dk.

Før finanskrisen gjorde sit indtog i Danmark, var butiksledigheden i København helt nede på under en procent. Men som krisen satte ind, steg ledigheden i løbet af 2008 og nåede ved indgangen til 2013 op på 3,6 procent og op på fem procent i Københavns omegn.

Stigende privatforbrug

At butiksledigheden nu er faldet til 2,3 procent i hovedstadsområdet, skyldes særligt en stigning i danskernes privatforbrug, og at detailhandlen melder om stigende omsætning, vurderer senioranalytiker Mads Lindegaard fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

»Samtidig vurderer butikkerne, at væksten i omsætningen fortsætter, og det får flere til at efterspørge detailhandelslokaler, så der er plads til at imødekomme den øgede efterspørgsel,« siger Mads Lindegaard.

Dorte Wimmer, der forsker i forbrugeradfærd, trends og detailhandel hos Retail Institute Scandinavia, fremhæver to årsager til, at der er kommet færre tomme butiksvinduer i København.

»Det er rigtig mange detailkæder som eksempelvis Sportsmaster og TDC, der i de sidste par år har lukket butikker i yderområder og flyttet dem hen på bedre beliggenheder. Vi ved fra flere undersøgelser, at beliggenheden er blevet det vigtigste parameter for butikkerne,« siger Dorte Wimmer.

Hun peger også på, at flere butikker gerne vil være til stede både fysisk og online.

I henholdsvis 2013 og 2016 foretog Dorte Wimmer en undersøgelse, hvor hun spurgte 1.000 danskere, om de helst ville handle i udelukkende onlinebutikker, i udelukkende fysiske butikker eller i begge dele.

Både i 2013 og 2016 svarede 37 procent af de adspurgte, at de havde præference for udelukkende at ville handle i fysiske butikker, mens tre procent havde rykket sig fra udelukkende at ville handle online til at ville handle i butikker, der både har fysiske og online indkøbsmuligheder.

»Så det er lidt en skrøne, at internettet kommer og tager hele handelen. Det er helt klart de detailkæder, som både har fysiske butikker, der ligger rigtigt, og onlinebutikker, der vinder,« siger Dorte Wimmer.

På landsplan var i alt 5,9 procent af butikslokalerne udbudt ved indgangen til tredje kvartal af 2016, viser statistik fra Oline. Det er det laveste niveau siden januar 2012.