Bedemænd skal fortælle om provision

Der er dødsfald i familien, og bedemanden står for det praktiske. Men han skal fortælle, om han får provision.

Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gamle onkel Harry er død, og bedemanden er tilkaldt.

I sidder og snakker om det rent praktiske, og bedemanden foreslår, at blomsterne leveres af Britas Blomster nede på hjørnet.

Men for at der er ikke er nogen tvivl, skal bedemanden fortælle, om han får provision for at anbefale en bestemt blomsterhandler eller stenhugger.

Når han gør det, er det nemmere for kunden at vurdere, om det rent faktiske er det bedste og billigste tilbud, han står overfor, når valget skal tages.

Det har Forbrugerombudsmanden udtalt i en konkret sag, hvor en erhvervsdrivende ønskede at få oplyst, om bedemænd i forbindelse jobbet må anbefale andre erhvervsdrivende uden at oplyse, at de modtager provision for anbefalingen.

- Hvis en bedemand modtager provision for en anbefaling, skal bedemanden oplyse kunden om det økonomiske incitament, der ligger bag anbefalingen af andre erhvervsdrivende, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden begrunder udtalelsen med, at kender kunden ikke til baggrunden for anbefalingen, vil det kunne afholde ham eller hende fra at opsøge yderligere - og måske billigere - tilbud.

Foreningen Danske Bedemænd har indskærpet reglerne over for foreningens medlemmer på foranledning af Forbrugerombudsmanden. Og det er Henrik Øe godt tilfreds med.

/ritzau/