Bankkunder bestormer Nykredit

Nykredit har haft en tredjedel flere opkald end på en normal mandag i kølvandet på Danske Banks udskældte abonnementsordning.

Foto: Torben Christensen.
Læs mere
Fold sammen
Danske Banks nye gebyrpolitik med et fast abonnement for at være kunde i banken er blevet mødt af en lavine af kritik. Og det bliver måske ikke ved det. Konkurrenten Nykredit har mandag formiddag haft cirka en tredjedel flere opkald til sine kundecentre end på en normal mandag formiddag, oplyser kommunikationskonsulent Kasper Skaaning.

"Vi har haft en travl formiddag med en del flere opringninger end normal. Og det er nok debatten om priser, der får folk til at ringe," siger han.

Nykredit kom billigst ud af en prissammenligning, som prisværktøjet Mybanker lavede umiddelbart efter Danske Bank havde offentliggjort sine nye priser i fredags.

Den større aktivitet i Nykredit repræsenterer frem til midt på dagen op mod 1.000 opkald. Men hvorvidt det ender med, at kunder flytter fra Danske Bank, som mange har truet med bl.a. på Danske Banks Facebookside er for tidligt at sige, oplyser Danske Banks pressechef Kenni Leth, som også kan melde om unormalt høj aktivitet mandag formiddag.

"Der er ingen tvivl om, at mange kunder har taget kontakt for at finde ud af, hvad det går ud på, så der er run på telefonerne," siger han.

Banken har endda indkaldt ekstra personale til at håndtere henvendelserne, og bankens hjemmeside har haft lange svartider på grund af belastningen.

Men på trods af de knubbede ord forventer banken ikke at miste kunder på grund af sin nye prispolitik i det lange løb.

"Vi forventer ikke, at vi på længere sigt vil miste markedsandele, men på kort sigt kan der da godt være nogle kunder, der finder en anden løsning på markedet," siger han.

Ifølge pressechefen har Danske Bank ikke estimeret, hvor mange kunder, der vil forlade banken på grund af den nye prispolitik.

Men selv om nogle skulle flytte, så græder banken ikke nødvendigvis over det.

"40 procent af kunderne er ulønsomme, og de oplever nok at skulle betale en spids mere," siger Kenni Leth.