Araberne og svenskerne er vilde med dansk økologi

Økologiske fødevarer fra Danmark er mere end nogensinde populære i udlandet. Eksporten buldrer frem. I år venter Økologisk Landsforening en øko-eksport på 2,2 mia. kr., og i 2020 ventes 1,3 mia. kr. mere i valutaindtægter.

Arkivfoto. Økologiske fødevarer fra Danmark er mere end nogensinde populære i udlandet. Eksporten buldrer frem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Eksporten af økologiske fødevarer fortsætter sin kraftige vækst. I år venter Økologisk Landsforening, at eksporten vil nå 2,2 milliarder kr. mod 1,9 mia. kr. sidste år. I 2013 var tallet 1,5 mia. kr. Foreningen jubler over fremgangen.

»Jeg tror, den økologiske eksport når op på 3,5 mia. kr. i 2020. Det er en halv mia. mere end vores hidtidige vurderinger,« siger Helene Birk, markedschef for eksportfremme i ­Økologisk Landsforening.

Særligt mejeriprodukter, kød, frugt og grønt driver væksten. Tyskland og Sverige er Danmarks største og næststørste eksportland på økologi. I år ventes en eksport på omkring én mia. kr. til Tyskland.

»Sverige var med en vækst på 23 pct. det land i Norden, der i første halvår 2016 havde størst vækst i det økologiske salg, og det smitter naturligvis af på den danske eksport. Jeg skyder på, at vores eksport til Sverige i år og de kommende år vil vokse med 20-30 pct. årligt,« siger Helene Birk fra Økologisk Landsforening.

Øko til arabere

I sidste uge var en række danske øko-virksomheder sammen med foreningen på eksportfremstød i Sverige samt i Dubai og Abu Dhabi i den rige forbundsstat De Forenede Arabiske Emirater ved Den Arabiske Golf for at præsentere produkter for forbrugere, dagligvare­kæder og grossister. Dubai har f.eks. langtidsholdbar mælk og smør fra Arla Foods og Thise Mejeri, æg fra Danæg og andre økovarer på butikshylderne. Emiraterne er i dag blandt Danægs største eksportmarkeder. Blandt nyhederne er, at Naturfrisk netop har sendt mange tusinde økologiske colaer til Du­bai.

»Det er god forretning at eksportere dertil, og det er en kontakt, som vi forventer mere af,« siger Niels Rømer, adm. ­direktør og medejer af Naturfrisk.

Thise er blandt de danske øko-ekspor­tører, der allerede er pænt repræsenteret i Dubais supermarkeder.

»Siden vi kom ind for ét år siden, er ­leverancerne blevet større og større. Økologi stiger i Europa og vil også gøre det i Mellemøsten. Vi er kommet til Dubai for at gøre en god forretning og for at tjene penge,« siger Poul Pedersen, topchef i Thise Mejeri.

At der er massiv vækst i økologien, både i Danmark og andre lande, betyder, at der er mange forbrugere rundt om i verden, som gerne vil betale for de økologiske varer, fastslår brancheorganisationen Landbrug & ­Fødevarer.

»Det tager tid at komme ind på et eksportmarked, men nu har vi et gennembrud på den økologiske eksport, og der er et stort potentiale i det her marked,« siger Kirsten Lund Jensen, der er brancheorganisationens økologichef.