AOL fyrer 700

Den store amerikanske internetudbyder, AOL, er nu også ramt af det kradse marked for online-annoncer. AOL fyrer nu ti procent af de ansatte.

Foto: Colourbox. Svigtende annoncesalg online presser nu AOL til at fyre ti procent af de ansatte
Læs mere
Fold sammen
Det gør ondt - rigtig ondt - i det amerikanske marked for onlineannoncering. Både Google og Yahoo har tidligere meldt om tilbagegang, og nu er turen kommet til internetudbyderen AOL, der ser sig nødsaget til at give 700 ansatte sparket. Det er ti procent af samtlige ansatte, skriver Reuters.

AOL er ejet af mediekoncernen Time Warner, der ifølge Reuters har forsøgt at finde partnere i form af Yahoo og Microsoft med henblik på at øge brugergrundlaget via en eventuel fusion eller samarbejde.

AOL driver en af verdens største online-communities, i stil med TDCs hedengangne Opasia-tjeneste, som kun TDCs egne kunder kunne bruge. Den slags lukkede tjenester er i vidt omfang blevet udkonkurreret af mere åbne tilbud på nettet. AOL var en af pionérvirksomhederne på nettet, men er blevet presset af konkurrencen og har tabt abonnenter i hobetal. AOL har dog også en række andre aktiviteter, der alle har sin oprindelse i online-verdenen.

Time Warner er generelt presset af annonce-afmatningen, men AOL er særlig hårdt ramt. For nylig nedskrev Google værdien af selskabets ejerandel på fem procent af AOL. I 2005 havde denne ejerandel en værdi på godt 20 milliarder dollars, men værdien er nu nedskrevet til 5,5 milliarder dollars.

AOL er midt i en treårig turnaroundproces, hvor en række aktiviteter skæres fra. Der tales blandt andet om, at selskabets modemkunder, der stadig bruger dial-up-forbindelser, skal sælges fra.