Outdoor stærkt ind i vanskeligt år

REKLAMEGYSER 09: Der har været masser af efterspørgsel på reklamer i det fri i 2008, hvor outdoor et af de få annoncemedier, der har oplevet vækst. Nu skal der kæmpes for at holde fast i den vundne, fastslår en af branchens to store spillere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ifølge estimater fra fem af landets førende mediebureauer har de danske virksomheder brugt 6 pct. flere penge på annoncer i byrummet når 2008 er omme.

Det gør Outdoor til en af de få mediegrupper, der er gået frem i et vanskeligt år. Udviklingen i reklamer på busser, stilladser, stoppesteder osv. er kun overgået af væksten på nettet.

Ingen af de adspurgte mediebureauerne mener imidlertid at væksten vil fortsætte i 2009,hvor fire ud af fem forventer en flad vækstkurve for Outdoor.

Grafik: Nettet scorer nu mest som annoncemedie

Hos en af branchens to store dominerende spillere, AFA JcDecaux, forventer salgschef Peter Bencke da heller ikke, at kunne holde dampen oppe i 2009.

”Jeg tror ikke på den store stigning. Men det kan ligeså godt blive status quo, som det kan gå tilbage,” siger han til Business.dk.

”Hvis vi taler sammen om et år, og vi har samme resultater som i år, vil jeg være tilfreds,” siger Peter Bencke og understreger, at virksomheden efter et ekspansivt år sætter fuld fokus på salgsarbejdet i 2009.

”Salgsorganisationerne bliver helt afgørende i 2009. Kommer man ikke aktivt ud i markedet risikerer man at få øretæver til næste år,” siger han og peger på, at der er stor nervøsitet i markedet i øjeblikket.

”Der er mange historier hver dag om hvordan udviklingen går den forkerte vej. Det betyder, at marketingbudgetterne er mere flydende end tidligere. Der bliver hurtigt skruet op og ned for dem end tidligere,” siger Peter Bencke.

Hos mediebureauet Mindshare er man generelt skeptisk omkring udviklingen på annoncemarkedet i 2009, som man forventer taber 8 pct. af omsætningen. Outdoor-mediet går heller ikke fri af afmatningen, men nøjes ifølge Mindshare med en tilbagegang på 6 pct.

”Outdoor har gennem udvikling af placeringer formået at løfte omsætningen med fine procentsatser gennem de senere år. De store stilladsreklamer vil i den grad gå tilbage i 2009, dels på grund af manglende aktivitet i byggeriet, men også mindre investeringsvilligheden hvad angår store kreative outdoor-aktiviteter,” vurderer direktør for medieindkøb i Mindshare, Nino Cardell.

Reklamegyser 2009: Annoncører bruger de fleste penge på nettet

Reklamegyser 2009: Aviser skal ruste sig til annoncegyser

Reklamegyser 2009: Digital vækst i biograferne

Reklamegyser 2009: Magasinbranchen i stormvejr

Reklamegyser 2009: Skæbnetime for dansk radioreklame

Reklamegyser 2009: Nye nichemedier taber mest på krisen

Reklamegyser 2009: De røde TV-tal vokser

Reklamegyser 2009: Hårde tider på overset marked

Reklamegyser 2009: Outdoor stærkt ind i vanskeligt år