Internet erstatter ikke TV

Det er en myte at brug af internettet udvander den tid, vi bruger på at se TV. En tredjedel bruger begge medier samtidig.

Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internettets væld af nyheds- og underholdningstilbud får os til at droppe TV'et. Sådan lyder en myte, der nu er blevet skudt delvist ned af det amerikanske analysehus, Nielsen. Analysebureauet har undersøgt amerikanernes medieforbrug og fundet frem til det resultat, at de tungeste internetbrugere også er de største forbrugere af TV.

Internet-storforbrugerne i undersøgelsen bruger således samlet 250 timer om dagen foran TV - mens ikke-internetbrugerne kun bruger 220. Det skriver Reuters. Undersøgelsen er foretaget blandt 3000 amerikanere i 1000 forskellige husholdninger i maj måned i år. Brugen af internet er dog stadig stigende og ligger således ni procent højere end samme periode sidste år.

TV er dog stadig langt den dominerende type medieforbrug med 127 timer mod blot 26 timer på nettet om måneden. Og selv om streamet, netbaseret TV er et vækstområde generelt set, er det kun to timer og 19 minutter af net-tiden, der bliver brugt på det om måneden. Teenagere er den gruppe, der er mest tilbøjelige til at surfe på nettet og se TV samtidig, konkluderer undersøgelsen.

Internettets påvirkning på medieforbruget er i særlig høj grad interessant på grund af de mange annoncekroner i medierne. Internettet som markedsføringskanal har i årevis været i heftig vækst, mens traditionelle medietyper er vigende. Undersøgelser har tidligere vist, at TV-forbruget generelt er faldende, mens brugen af internettet stiger. Samtidig bløder aviser over hele verden både læsere og annoncer.