Vi lytter. Også til cookies.

En artikel, om at De Radikale overvågede mulige vælgere, har skabt harme på begge sider af cookie-fronten. Overvågning eller uskadelig målretning af kampagnekroner?

Op til valget brugte Radikale cookies. Uetisk, ulovligt eller uinteressant? Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er det "hyklerisk sensationsjournalistik" eller er det Radikale, der arbejder "absolut uetisk"?

En artikel i JP har fået bølgerne til at gå højt. Artiklen påstår, at Radikale "overvågede vælgernes computere" via cookies på knap 300.000 computere. De blev lagt på brugernes computere efter, at de havde svaret på interaktiv annonce på internettet, hvor folk angav, om de var enige eller uenige i et særligt synspunkt.

Partiet oplyste ikke, at man fik installeret en cookie, når man klikkede på annoncen.

Hele balladen har selvfølgelig givet anledning til en fest for glade debattører på JPs hjemmeside:

"Dette parti har altid været en kræftbyld på den danske politiske arena." "...men jeg er RYSTET over så meget uvidenhed dog ikke afholder journalisten fra at skrive noget han helt åbenlyst ikke selv fatter noget som helst af." Osv.

Helt ærligt så synes jeg ikke det store spørgsmål er, hvorvidt cookies er programmer eller "små stykker data", selv om det har været diskuteret heftigt. Kald det, hvad I vil. Spørgsmålet er, hvad Mindshare og Radikale Venstre ved, om de 300.000, der har udfyldt deres spørgeskema. Og hvad de kan bruge den til. 

Lidt om cookies

Ifølge en artikel af min kollega på Berlingske, Asger Gørup Nielsen, kunne Radikale Venstre så bruge cookiesene således:

"De Radikales direkte markedsføring skete ved, at firmaet Mindshare, som partiet havde hyret til opgaven, først identificerede mulige tvivlere udfra klik på partiets bannerannoncer på nettet. Derefter målrettede Mindshare De Radikales reklamer med bestemt fokus til bestemte vælgere, således at de hovedsageligt blev præsenteret for reklamer med budskaber, der handlede om problemstillinger, tvivlerne tidligere havde udvist interesse for jævnfør deres klik."

De har tilsyneladende brugt det, fagfolk kalder third party cookies. Det er de samme, som Facebook bruger, så de kan se, hvad du kan lide på eksempelvis JPs egen hjemmeside. Uden dem kan du simpelthen ikke kommentere på jp.dk. Men third party cookies gør det muligt at følge din færden rundt på nettet og holde øje med dine vaner.

(For mere info om cookies, kan jeg anbefale twitterfænomenet Leoparddrengens blogindlæg om emnet. Jeg har fulgt ham igennem et stykke tid, og han virker både inde i stoffet og troværdig.)

Fremtidens muligheder og skrækscenrarier
Jeg har ringet og skrevet til både Radikale og Mindshare, men de har ikke svaret. Til deres forsvar skal siges, at jeg begyndte kl 15, så de har ikke haft lang tid før fyraften.

Der er nogle ting, jeg gerne vil have svar på.

De Radikale skriver selv i deres pressemeddelelse, at der ikke er tale om overvågning, men hvis de holder øje med, hvor jeg klikker på nettet, er det da overvågning. Eller?

Lad os forestille os, at Lotte fra Østerbro har svaret på Radikales spørgeskema, at hun godt kan lide økologi.

Hvor meget ved Radikale og og Mindshare så om Lotte?

Kender de hendes adresse? Har cookien fulgt hende over på Facebook og kender de nu hendes kæreste?

Kan Mindshare bruge den information, når de samarbejder med andre kunder?

Som sagt bruges third party cookies hele tiden. Personligt kan jeg ikke se det store problem i, at mine adfærdsmønstre registreres på et eller andet abstrakt plan, så de reklamer, jeg modtager er nogenlunde relevante.

Men hvor personligt er for personligt?

Jeg modtager gerne svar fra de, der sidder inde med viden på dette område, og så lover jeg at følge op på det.

Indtil da vil jeg give en anbefaling videre fra Berlingskes egen tech-ekspert, Pernille Tranberg. Hun anbefaler sider som disconnect.me, der lader dig bestemme, hvornår dine klik kan ... ja, overvåges.