Kaffe og motion mod hudkræft

Forsøg med hårløse mus viser vejen.

Biologer på Rutgers universitetet i New Jersey har fundet ud af, at kombinationen af motion og koffein kan være med til at begrænse skaden af solskoldninger, som siden kan udvikle sig til hudkræft. I hvert fald, hvis man er en mus.

Ifølge det videnskabelige tidsskrift Nature, barberede forskerne pelsen af forsøgsmusene og delte dem op i fire grupper.

En gruppe fik opløst koffein i deres drikkevand og adgang til en trædemølle. To andre grupper fik enten trædemøllen eller det koffeinholdige vand, mens en kontrolgruppe fik ingen af delene.

Efter to uger blev musene udsat for den type UV-stråling, der normalt forårsager solskoldninger og celleforandringer i huden, som kan medføre hudkræft.

Hudcellerne på de mus, som både havde fået motion og koffein, viste en forøget forekomst af apoteose, altså den proces, hvor uønskede celler begår selvmord, hvilket beskytter mod, at de beskadigede celler udvikler hudkræft.

Det er dog alt for tidligt at sige, om resultaterne kan overføres på mennesker.

- Det er for tidligt at sige, hvor vidt folk skal sippe tredobbelte espressoer på løbebåndet, siger Hasan Mukhtar, der er ekspert i hudkræft ved Wisconsin-universitetet i Madison.

- Vi har stadig til gode at se, hvordan resultaterne kan overføres til patienter, men ideen er god, siger han til Nature.com.

Ifølge Nature var der ikke noget i forsøget, som antydede, at musene blev mere modstandsdygtige overfor hudkræft, hvis de indtog endnu mere koffein. Tværtimod. Mus, som indtog hvad der svarer til mellem tre og fem kopper menneskekaffe, var mindre modstanddygtige end mus, som drak hvad der svarer til mellem en og to kopper kaffe.