Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det giver et lille gib i kroppen, når den massive trædør smækker i, og vi står i et halvmørkt, aflåst, rum.
I midten står en kummefryser med gennemsigtigt låg, så vi kan se det dybfrosne og parterede lig, der ligger indeni. Vi må ikke åbne fryseren, har vi fået at vide.
Ikke at vi som sådan har lyst til det. Opgaven er lige så klar, som den er uklar; »I har en time til at finde ud af, hvordan I kommer ud af rummet, ellers … «.
I rummet ved siden af er en anden gruppe blevet sat på den samme opgave. Vi ved, at vi på et tidspunkt når dertil, hvor det er en fordel at samarbejde, men hvordan ved vi ikke.
De befinder sig trods alt på den anden side af døren. Og hvor skal vi begynde i vores eget rum? Ud over kummefryseren er her et TV, en værktøjskasse, nogle skuffer og skabe, og en madras på gulvet.
Flere steder er der hængelåse med koder, som vi er nødt til at knuse for at komme videre, men hvordan … ? Gode råd er dyre, og uret tikker.
Vi har en time, og måske lurer der en morderisk psykopat i kulissen. Man kan aldrig vide?
Mere sjovt end uhyggeligt
Det bliver hurtigt klart, at det ikke er nær så uhyggeligt at være i »The Killing Room« som man kunne forvente ud fra titlen og den indledende videobesked leveret af en maskeklædt morder.
Til gengæld er det sjovt og spændende – og lærerigt. For når man er flere mennesker, der ikke nødvendigvis kender hinanden godt i forvejen, der skal samarbejde om en opgave på tid, så falder parader og facader lynhurtigt.
Og lige så hurtigt står det klart, hvem der er den analytiske, hvem der er den dominerende, hvem der leder og fordeler, hvem der kan samarbejde, og hvem der kan tænke kreativt.
Alt sammen egenskaber, der er brug for, for selv om spillet er konstrueret, så alle kan være med, er flere af sporene kryptiske og kræver, at man lige tænker et par skridt ud af boksen. Eller rummet, om man vil. Det låste rum med de mange nøgler.
»The Killing Room« er skabt af Mystery Makers i samarbejde med film- og teaterfolk, antropologer, psykologer, kunstnere og scenografer.
På den baggrund kunne man godt have både forventet og ønsket sig lidt flere udfordringer og overraskelser.
Noget man ikke på nogen måde havde kunnet forudse. Gys. Teater. En totaloplevelse, i stedet for bare en gådefuld kulisse til effektiv og underholdende teambuilding.
Hvad: »The Killing Room«. Hvem: Mystery Makers. Hvor: Hammerensgade 6, 2100 København Ø. »The Killing Room« har åbent klokken 9, 11, 13, 15, 17, 19 og 21. Man skal være en gruppe på minimum seks personer for at deltage i spillet.