Så går det vilde udsalgsræs

Knap havde københavnerne sat julefrokosten til livs, før gaverne kunne fåes til den halve pris.

I tøjbutikken Next i Fields var udsalget skudt tidligt i gang, og allerede ved 11-tiden syntes hylderne halvtomme. Foto: Benita Marcussen Fold sammen
Læs mere

Trafikken på klinkegulvene foran de mest travle butikker får en myretue i myldretid til at minde om en doven søndag i en hvilken som helst ferieramt provinsby.

Det er shoppingcentret Fields på Amager, og udsalget er i gang. Julefredens udløbsdato var tilsyneladende kort, for mange valgte allerede i går at bytte den til en dag som udsalgsjæger på nutidens materialistiske savanne.

Modsat almindelige udsalgsdage blev der både slæbt poser ind og ud af Fields, for det var ikke kun tilbuddene, der lokkede; de mange gaver, der skulle byttes til andre, var også med til at gøre centret populært denne torsdag.

Derfor blev bagagerum tømt for poser fyldt med uønskede julegaver i forkerte størrelser, og få timer senere blev selvsamme bagagerum fyldt med varer med den rigtige pasform eller til billigere pris.

Og der er penge at hente. Susanne og Louise Lindner har taget turen fra Frederiksberg – og har alene i tøjbutikken Next sparet tusindvis af kroner:

»Vi er mest kommet for at købe tøj til en kommende baby, vi har købt for 6.500 kroner og har minimum sparet 7.000 kroner. Der er en hektisk stemning, og folk smider omkring med tøjet. Det er simpelthen så respektløst,« fortæller de.

Tålmodige mænd?
På gulvet inde i Next sidder kunder og gennemroder bunker af tøj, og det, der falder i de ihærdiges smag, stoppes ned i klare plastikposer, som hurtigt bugner af bluser, børnetøj og farvestrålende kjoler til en sommer langt væk. Rockmusik pumper ud af højtalerne og tilfører det kaotiske sceneri en tilsvarende inciterende og opskruet underlægning. Kaos. Udenfor våger børnene over de enorme indkøbsvogne, mens mødre scanner og gennemroder de endeløse tøjstativer inde i butikken.

Det er svært at sætte ord på den karakteristiske udsalgsjæger, for kunderne i Fields denne torsdag udgør umiddelbart et tværsnit af danske forbrugere. Kønsfordelingen på pladser og gange i shoppingscentret er umiddelbart lige, så måske de gemytlige ægtemænd er udstyret med en usædvanlig tålmodighed eller bare mangel på undskyldninger for en formiddag i forbrugets tegn.

»Det er sindssygt, mand,« siger en teenagedreng, med målrettede fødder og et på samme tid tomt blik i øjnene.

Butikkerne, der endnu ikke er hoppet på udsalgsvognen, er lige så tomme som den unges blik, mens nabobutikker med store, gule udsalgsskilte i vinduerne står i kunder til halsen. Derfor har butikscheferne i den udsalgshærgede del af centret også svært ved at finde et ledigt øjeblik, men Tanja Friderichs fra Companys når, mens hun betjener en kunde, at fortælle, at alt er, som det plejer ved udsalgets begyndelse: De mange besøgende består af en stor gruppe julegavebyttere og en tilsvarende stor flok udsalgsjægere.

Udsalget i hele landet starter løbende op, med de første butikker i går og hen over nytår følger flere og flere med, så der en uge ind i januar vil være fuld damp på de store rabatkedler.