Priskrig på nye kampfly

Boeing har i sidste øjeblik sænket sin pris på F18 Super Hornet, så det angiveligt er det billigste af de tre konkurrerende kampfly. Men i opløbet om valg af afløser for F16 er luften tyk af løfter og rygter.

Amerikansk F18 Super Hornet Fold sammen
Læs mere
Foto: Joe Castro

I sidste øjeblik før Forsvarskommandoen skal aflevere sin indstilling til Forsvarsministeriet om valg af kampflyet, der skal afløse F16, har den globale flyproducent Boeing sat prisen på sit F18 Super Hornet betragteligt ned, så det i dag angiveligt er det billigste af de tre konkurrerende fly. De to andre er det ligeledes globale Lockheed Martins F35 Joint Strike Fighter og det svenske Gripen Next Generation.

Boeing, der netop har afleveret sit reviderede pristilbud, forklarer, at prisnedsættelsen er blevet mulig, fordi Boeing, siden det indtrådte i konkurrencen sidste sommer, har fået større viden om Danmarks behov og dansk industris formåen.

»Det blev klart for os, at vi kunne give en bedre pris,« siger Boeings vicedirektør for forretningsudvikling, Tom Bell.

Boeing vil ikke sætte præcist tal for prisen på et af dets tomotorers kampfly, der oprindeligt er udviklet til den amerikanske flådes hangarskibe. Men ifølge Tom Bell er prisnedsættelsen »substantiel« og nu lavere end det svenske Gripen. Prisen på Gripen har den svenske flyproducent Saab selv oplyst til 22 mia. danske kroner for 48 fly, svarende til en stykpris på 460 mio. kr.

Forsvarskommandoens militære anbefaling af flytype ventes i nær fremtid, hvorefter de politiske forhandlinger går i gang. Men i takt med at afgørelsen nærmer sig, øges mængden af rygter om de tre konkurrenters situation. I Washington ventes den nye administration at træffe beslutning i nær fremtid om det amerikanske forsvars investeringer i kampfly.

Amerikanske rygter
Den amerikanske flåde ønsker at købe yderligere mellem 60 og 200 F18 Super Hornet til at dække behovet, indtil den hangarbaserede udgave af Joint Strike Fighter bliver leveret. Men ifølge nogle rygter agter den nye administration at flytte penge fra Super Hornet til en hurtigere udvikling af Joint Strike Fighter. Andre rygter vil vide det modsatte. Tilbage står imidlertid, at flyproducenternes pris til Danmark i sidste ende vil blive påvirket af den amerikanske beslutning i næste måned.

I slutspillet indgår også den netop offentliggjorte beretning fra den amerikanske »rigsrevision«, General Accountability Office, GAO. I sin årlige beretning om Joint Strike Fighter advarer revisionen mod risikoen ved at fremrykke produktionsprogrammet. Og samtidig offentliggør GAO tal fra det amerikanske forsvarsministeriums egne eksperter, som anslår stykprisen til mellem 517 og 781 mio. danske kroner.

Ifølge amerikansk lov kan amerikanske våbenproducenter ikke sælge deres produkter billigere til eksport, end de sælges til den amerikanske regering.

Svaret fra Joint Strike Fighter-producent Lockheed Martin er en forsikring om, at flyets udvikling er i god gænge og at en fremrykning af produktionen vil trykke prisen. Planen om at levere de første fly i 2010 holder. Samtidig oplyser Lockheed Martins forretningsdirektør, James D. Latham, til det norske Dagbladet, at selskabet vil bede de amerikanske myndigheder om tilladelse til at give Norge og andre potentielle kunder et fastpris-tilbud til august.