KL optimistisk omkring besparelser ved digitalisering

På trods af at et overvældende flertal af landets borgerservicechefer mener, at besparelserne ved indførelsen af digital selvbetjening i den offentlige sektor er overvurderet, er KL fortsat optimistisk.

Ældre midtjyder på edb-kursus. Arkivfoto: Morten Melhede Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Melhede
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

De 255 millioner kroner, der forventes frigjort i kommunerne som følge af digital selvbetjening, er overvurderet. Det mener 90 procent af 78 adspurgte borgerservicechefer i en ny undersøgelse, som Gallup har lavet for Ældre Sagen.

Men formand for KLs Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg Jacob Bundsgaard (S) understreger, at frigørelsen af ressourcer går til anden kommunal velfærd, og at der derfor er klare fordele at høste ved omlægningen til digital selvbetjening.

»Det er en proces, der tager tid, når man omlægger så stort og vigtigt et område som borgerservice. Men resultatet vil komme alle borgere til gavn, og det har været målet fra starten,« udtaler han i en skriftlig kommentar.

Samtidig siger Jacob Bundsgaard, at han er optimistisk omkring den økonomiske målsætning på 255 millioner kroner og henviser til tal fra maj, der viser, at danskerne i stigende grad gør brug af digital selvbetjening. Således anmelder borgerne i næsten ni ud af ti tilfælde flytning via nettet, mens 52 procent bestiller sit sundhedskort online, og 93 procent rekvirerer det blå EU-sygesikringskort foran computeren.

Om mindre end halvandet år vil den offentlige sektor være digitaliseret i en sådan grad, at det blandt andet er slut med fysiske breve fra kommunen, Skat og andre offentlige myndigheder, ligesom velfærdsteknologien vil blive brugt til at rykke behandlingen af kronisk syge ud af hospitalerne og ind i eget hjem.

Ifølge undersøgelsen fra Ældre Sagen oplever halvdelen af borgerservicecheferne dog, at borgernes forståelse for regler og procedurer er en udfordring, ligesom borgerservicecheferne oplever, at ressourcerne til at hjælpe borgerne er en udfordring.

»Det er så vigtigt, at kommunerne har de nødvendige ressourcer til at hjælpe os borgere, når vi har brug for hjælp af både digital og faglig karakter. Besparelserne bliver nødt til først at blive hentet hjem, inden kommunerne får skåret ressourcerne væk. Det er jo almen logik,« siger administrerende direktør i Ældre Sagen Bjarne Hastrup.

Sammen med KL og Danske Regioner har regeringen et mål om, at 80 procent af kommunikationen med det offentlige er digital i 2015.