Enmandsbetjente tog på Kystbanen er udskudt

Problemer med sikkerhedsudstyr får DSB Øresund til at skubbe overgangen til tog uden togfører om bord til januar. Tog holder stadig på værksted trods ministerens løfter til passagererne på Kystbanen.

Opstillingen af de monitorer, som lokomotivførerne skal bruge for at kunne se hele perronen, er blevet forsinket på Kystbanens stationer. Derfor har DSB Øresund udskudt indførelsen af enmandsbetjente tog på strækningen til januar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Passagererne på Kystbanen får en månedstid mere i selskab med en togfører, når de kører med toget. Overgangen til enmandsbetjente tog, der skulle have haft premiere i går, er udskudt til engang i næste måned.

Det oplyser DSBs sikkerhedschef, Lars Nordahl. Når der ikke længere er en togfører om bord, er det lokoføreren, der fra førerkabinen via en eller flere monitorer skal kunne se, om passagererne er nået ud af og ind i toget, inden han fra førerkabinen lukker dørene og kører. Men opsætningen af galger til monitorer og TV-kameraer på Kystbanens stationer har vist sig mere problemfyldt end forudset, oplyser Lars Nordahl.

De planlagte enmandsbetjente tog har udløst protester fra passagererne, men beslutningen er truffet af Transportministeriet, som ønsker at spare 30 millioner kroner om året. I stedet skal stikprøvekontroller sikre, at passagererne stadig køber billet. Stikprøverne skal også sikre, at passagerer, der sætter sig på 1. klasse i togene, så også har billet til 1. klasse.

DSB Øresund har overtalt nogle af de afskedigede togførere til at blive januar måned med, ligesom selskabet har lånt togførere hos moderselskabet DSB, oplyser Lars Nordahl.

Kontrakten bliver ikke overholdt

Passagererne mangler stadig togsæt, fordi flere togsæt end aftalt med Transportministeriet er på værksted.

Formanden for Kystbanens pendlerklub, Michael Randropp, oplyser, at der i fredags holdt 11 togsæt på værksted, mens kontrakten mellem DSB Øresund og Transportministeriet højst tillader seks togsæt på værksted.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) lovede i august at gribe ind over for problemet, som allerede i sommer skabte overfyldte tog på Kystbanen. Blandt andet iværksatte ministeren en bødeordning, som indebærer, at ministeriet trækker i betalingen til DSB for hvert ekstra tog, der holder på værksted. Fra juli til september hjalp bøderne, men fra oktober er udviklingen gået den gale vej.

»Desværre har vi set en forværring af forholdet i oktober måned, hvor der i gennemsnit har været 12,7 togsæt på værksted. Vi har påtalt denne udvikling over for DSB Øresund for at få dem til at leve op til kontraktens krav. Status er med andre ord, at der ikke er så mange togsæt på værksted som i juli måned, men at der fortsat er et stykke vej til opfyldelse af kontraktkravet. Vi vil derfor fortsat følge udviklingen tæt,« siger ministeren i et skriftligt svar.

Mindre overskridelser af aftalen om de seks togsæt på værksted vil ifølge ministeren ikke nødvendigvis forringe driftssikkerheden på Kystbanen, men derimod formindske reservepuljen af tog. Indtil videre er antallet af tog på værksted altså stadig cirka det dobbelte af det aftalte antal.

Men påstanden om, at antallet af tog på værksted ikke har den store betydning, er formanden for Kystbanens pendlerklub, Michael Randropp, ikke enig i.

»Folk står nogle gange som sild i en tønde. Det er faktisk vigtigt med fokus på antallet af togsæt nu, hvor man skal forhandle nye kontrakter på Kystbanen, og disse tal viser jo, at DSB ikke har nogen plan for, hvordan de vil løse problemet. Tog til tiden og plads i toget er helt afgørende, hvis folk skal bruge den kollektive trafik,« siger Michael Randropp.

Han opfordrer til, at de flere millioner kroner, som DSB Øresund er pålagt som kompensation for de manglende togsæt, sendes videre som kompensation til passagererne på Kystbanen.