Kystbanetog uden personale bliver nok aldrig til noget

DSB har ikke længere nogen »klar plan« for at overlade passagererne til sig selv i togene på Kystbanen.

DSBs plan om at fjerne togførerne fra de fyldte tog på Kystbanen bliver ikke til noget i nogen nærmere fremtid. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis der nogensinde kommer til at køre tog på Kystbanen uden togførere, men kun med en lokomotivfører ude foran til at køre tog og lukke døre ved perronerne, så har det i hvert fald lange udsigter.

Sådan vurderer Dansk Jernbaneforbund udtalelser fra DSBs nye topchef, Flemming Jensen. I et interview i jernbaneforbundets medlemsblad kommer Flemming Jensen tæt på at give ideen om enmandsbetjente tog på Kystbanen dødsstødet.

»Det er jo almindelig kendt, at vi tidligere har kigget på Kystbanen, men der ligger ikke nogen klar plan for, hvornår vi går videre med det, og hvordan vi eventuelt gør det. Jeg har desværre ikke et klarere svar på det,« siger han.

I et informationsbrev til medarbejderne i DSB Øresund i august fortalte produktionschef Stig A. Nielsen kortfattet, at projektet var udskudt til efter sommerferien 2016, og at projektet derudover ville blive »revurderet«.

Planen om enmandsbetjening på Kystbanen blev iværksat af daværende trafikminister Henrik Dam Kristensen (S) i sommeren 2013. Formålet var at spare 30 mio. kr. på driften.

Enmandsbetjeningen skulle sættes i værk allerede fra køreplanskiftet i december 2013, og 46 togførere i DSB Øresund blev derfor afskediget, mens DSB Øresund gav sig til at investere 40-50 mio. kr. i blandt andet kameraer og monitorer, som skulle gøre det muligt for lokoførerne at overskue de op til 240 meter lange tog, inden de lukker dørene.

Pendlerformand vil trække streg i sandet

Men snart viste det sig, at DSB Øresund fuldstændigt havde undervurderet kravene til at køre uden togførere på Kystbanen, hvor mange perroner er buede, og oversigtsforholdene vanskelige. Monitorerne blev stillet op, men tidsplanerne måtte gang på gang justeres, fordi det ikke lykkedes at få de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafikstyrelsen. I foråret 2014 begyndte DSB at genansætte togførere til Kystbanen, som ellers havde klaret sig med nogle af de afskedigede som midlertidigt ansatte suppleret med togførere udstationeret fra Jylland. I juni i år medgav direktør for DSB Operation, Anders Egehus, at afskedigelserne havde været forhastede.

Dansk Jernbaneforbunds kommunikationschef, Carsten Jokumsen, siger, at forbundet er tilfreds med, at enmandsbetjeningen på Kystbanen fortoner sig:

»DSB skal roses for at indse, selv om det har varet længe, hvor komplekst og udfordrende enmandsbetjening på »Kysten« er,« siger han.

Pendlerformand Michael Randropp er ikke i tvivl om, at enmandsbetjening på Kystbanen er død.

»Det er ærgerligt, at man har forsøgt at forcere projektet, for de 50 mio. kr., man har brugt, kunne være gået til noget bedre. Jeg synes, DSB skal trække en streg i sandet nu og få sagt, at man har kvajet sig, så både passagerer og personale kan få trygheden tilbage,« siger han.

I Nordjylland, hvor togene er anderledes ,og de fysiske forhold ved stationerne nogle andre, er DSB klar til at overgå til enmandsbetjeningen fra køreplanskiftet den 13. december.