Dash-8 på vingerne torsdag morgen

Torsdag morgen, klokken 8:25, afgår det første SAS-fly af typen Dash-8 Q400, som har fløjet med passagerer ombord, siden flytypen fik flyveforbud efter to alvorlige havarier for tre uger siden.

Fartøjschefens plads til venstre i cockpittet vil være besat af en af SAS mest erfarne piloter på typen, og han vil være forberedt på stor pressedækning af flyvningen, som gerne skulle blive begyndelsen til genopretning af tilliden til flytypen, hvis rygte er lige så korroderet som de bolte, der forårsagede havarierne i Aalborg og Vilnius.

En af de 76 passagerer i det fyldte fly er den administerende direktør for SAS Danmark, Susanne Larsen. Når piloten modtager besked om, at han er »cleared for take off«, er det tredje led i SASs plan.

Første punkt har handlet om at gennemchecke samtlige fly, først efter de anvisninger, som flyproducenten Bombardier og myndighederne har krævet, og dernæst på yderligere 20 punkter, som SAS selv har lagt oveni.

Anden del har handlet om besætningernes tillid. I perioden siden Dash 8-flyene blev groundede 12. september har besætningerne løbende, både på møder og skriftligt, fået besked om udviklingen.

Tredje del er det, som denne artikel handler om: Kundernes tillid.

På et pressemøde onsdag oplyste SASs vicekoncernchef John Dueholm, at de store rejsearrangører og kunder har fået direkte besked om hvad SAS har foretaget sig, og grundlæggende har kunderne stadig tillid til navnet SAS og dets 60-årige historie som et sikkert selskab. Et rundspørge blandt 510 passagerer har vist, at 95 pct. anser SAS sikkerhedsniveau på højde med eller bedre end andre flyselskabers.

På pressemødet understregede SAS-cheferne igen og igen, at SAS har gjort væsentligt mere end krævet og i modsætning til andre selskaber har holdt sine Dash 8-fly på jorden, indtil alt og mere til er gjort for flyvesikkerheden.

De bolte og aktuatorstempler, som fik højre hovedlandingshjul til at kollapse på to SAS-fly, er ikke kun efterset. De er udskiftet. Det samme gælder fjederen, der fik næsehjulet på et tysk Dash-8 til at kollapse i München.

Selv om Dash-8-flyet altså skulle være sikkert nok, er det dog stadig kendt som flyet med flere fejl end andre flytyper. Ikke fejl af den farlige slags, men alligevel fejl af typen, som får fartøjschefer til at returnere til København, fordi det er dér, fejl kan udbedres.

Ifølge chefpilot Jesper Myrhøj kan der eksempelvis være tale om en fejl på et aircondition system eller fejlvisning på et instrument.

Nu, syv år efter at SAS tog de første fly af denne type i brug, er det stadig uvist, om Dash-8-flyet nogensinde bliver så fejlfrit som eksempelvis en Airbus. »Flyet er skam pålideligt, men har bare flere fejl«, forklarer Jesper Myrhøj.

Pressens rå børster har forlængst omdøbt Dash-8-flyet til Crash 8. Men den slags morsomheder skal man ikke lufte i Hangar 3 i Kastrup foran vicekoncernchef John Dueholm, som også har det overordnede ansvar for sikkerheden.

»Jeg har også hørt mange vittigheder, og én ting er, hvad man siger eksternt, men internt har jeg sagt, at her joker vi ikke med flysikkerheden«, siger han.