Verdens værste hotel

Der er beskidt, ubekvemt og uden faciliteter - og en tordende succes. Gæsterne strømmer til hotellet i Amsterdam efter ekstrem reklamekampagne.

Foto: fra youtube.com
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hotellet er "similar to hell, but without proper heating".

Med dette og lignende budskaber om dårlig hygiejne, manglende udstyr og faciliteter - såsom senge - har Hans Brinker Budget Hotel i Amsterdam oplevet en forrygende succes.

Læs også: Sex og sort humor sælger lande

Der har ikke været gennemført markedsundersøgelser forud for  pr-kampagnen, men effekten er uomtvistelig. Det 650-seng store hotel kan nu melde om 80 pct belægning, og det endda i lavsæsonen.

"Alle prøver altid at være de bedste, men der er mere gennemslagskraft i at være den værste" siger Dave Bell til news.com.au.
Han er direktør for det reklamebureau, der står bag reklamerne, og udstiller for tiden kampagnen i Austalien.

"Måske skulle flere stræbe efter at være den værste i noget. Når man ikke skal bruge kræfterne på absolut at være nummer et, er der overskud til at være kreativ og udvikle noget helt for sig selv," mener han.

Uforudset mijørigtig
I Hans Binker sammenhæng viser kreativiteten sig bl.a. i et fremstød for hotellets miljøbevidshed.

Det er "accidentially eco-friendly", som det hedder i en YouTube video - tænk på hvor meget energi der spares, når der ikke gøres så meget rent!.
For ikke at tale om de mange elektriske pærer, der ikke virker, og elevatorerne, der heller ikke virker, sparer også elektricitet. Og de tilkalkede brusere sparer ufattelige mængder af vand.

Og, som kampagnen konstaterer:
"Hæng håndklædet på knagen, og vi vasker det ikke. Efterlad håndklædet på gulvet, og vi vasker det stadig ikke."

Se videoen: