Tjek på fire Business Class

Champagne i stride strømme og et festmåltid serveret på rigtigt porcelæn. Vi har tjekket fire flyselskabers Business Class på oversøiske flyvninger.

Kingfishers business Class er nærmest dekadent. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kenneth Karskov

Hvad enten man skal på forretningsrejse eller er på vej ud i den store verden til længe imødesete ferieoplevelser, så kan en 12-16 timers flyvetur være noget af en prøvelse. Alt for lidt plads, kedelige madoplevelser samt stress og jag i lufthavnene, der gør, at man er en halv dag eller mere om at finde sig selv igen, når man endelig er nået frem.

Næste: Sådan bliver du opgraderet til Business Class 

Med mindre man altså flotter sig og flyver på Business Class. Så lokker reklamerne med masser af plads og service i topklasse. Men hvad får man for de ekstra penge? Vi har været været ude at flyve med fire forskellige selskaber - tre europæiske og et asiatisk - for at tjekke deres Business Class-oplevelser ud.

British Airways

Klasse: Club World (Business Class)
Destination: Washington, USA
Flytype: Boeing 777
Sæde: 10K
Priseksempel: København-Bangkok retur, udrejse 2/9 2011, hjemrejse 9/9 2011, 30.644 kr.
Særligt: En fremragende stol og en 180 grader helt flad seng

British Airways var det første flyselskab til at indføre en stol, der kunne laves om til en seng, på Business Class. Det var tilbage i år 2000, og dengang revolutionerede briterne flybranchen med deres »New Club World«.

Det gav et markant forspring i forhold til konkurrenterne, og det forspring har de beholdt. For mens de andre selskaber kæmper for at følge med på »flat-bed«-bølgen, så er briterne allerede på deres anden generation af det fantastiske sæde. Selve stolen er egentlig kun ganske få centimeter bredere end et almindeligt Economy Class-sæde. Det er pladsen omkring, som gør den til noget særligt. Når du spiser eller ser film, kan du smide benene op på en fodskammel, og når øjenlågene bliver tunge, kan du med tryk på en knap lave det hele om til en 1,98 cm lang seng. Helt flad. Og du ligger ganske enkelt fremragende her.

Prisen for at få plads til dette overdådige sæde er, at hver anden stol vender imod flyveretningen. Så du sidder med en passagerer skråt over for dig, som du kigger lige ind i ansigtet på. Nogen vil finde det ubehageligt, men så snart du er oppe i luften, kan du trække en afskærmning for, og så du igen er helt alene.

En anden anke er, at kabinen er godt pakket. Jeg har set kommentarer på nettet i stil med »at det minder om en sovesal«, men det, synes jeg, er at stramme den, men fair nok, med otte passagerer i hver række kan kabinen godt føles lidt tættere pakket end hos de tre andre selskaber, vi har tjekket.

Briternes ry for madlavning er ikke i top, men både Gordon Ramsey og Jamie Oliver har da bevist, at de engelske øer ikke er helt uden talent. Der er heller ikke noget at udsætte på maden ombord, og menukortet er faktisk større her end hos de to øvrige europæiske selskaber.

Til hovedret er der fem valgmuligheder, så jeg kan vælge mellem Bøf Stroganoff, andeconfit, skotsk havørred, grøntsagspie eller Cesar salat. Jeg springer på anden, som smager glimrende, og personalet sørger gavmildt for, at jeg aldrig når at tørre helt ud i de højere luftlag.

Således er der ikke meget at udsætte på British Airways »Club World«. Det skulle da lige være turen over Heathrow, vil nogen måske sige, men selv dette er ikke noget problem. Den nye terminal 5 bliver kun brugt af British Airways, som derfor har kunnet skræddersy den til deres behov, bl.a. med kæmpe loungeområde til Business- og First Class-passagerer samt bonuskortholdere. Inkluderet i prisen er bl.a. et besøg i Elemis Travel Spa, som har korte behandlinger til travle flypassagerer på 15 minutter.
britishairways.com

SAS

Klasse: Business Class
Destination: Beijing
Flytype: Airbus 340
Sæde: 03H
Priseksempel: København-Bangkok retur, udrejse 2/9 2011, hjemrejse 9/9 2011, 28.158 kr.
Særligt: Igennem lufthavnen som en VIP – fra check-in til lounge på otte minutter

Klokken er præcis 07, da jeg træder ind igennem svingdøren til Terminal 3 i Kastrup. Jeg afleverer min kuffert, går op igennem sikkerhedskontrollen og direkte ind i loungen. Der hele er foregået i et adstadigt tempo, og der er alligevel kun gået otte minutter. Imponerende.

På landjorden i Kastrup er der ingen, der kan slå SAS. Alt lufthavnsstress er fjernet på ganske få minutter med separat Business Class check-in, SAS’ Fast Track sikkerhedskontrol og lounge lige ved udgangen af det eksklusive security check. Det er der ingen af de andre selskaber i Kastrup, der kan matche.

I luften bliver billedet lidt mere nuanceret. SAS’ Business Class kabine er den ældste af de fire i testen, og i en branche, hvor grænserne hele tiden rykkes, begynder det at kunne ses. Skærmene er efter dagens standard ikke synderligt store, og »sengen« er ikke helt flad.

Stolen kan ellers fint foldes ud til en 188 cm lang seng, men ender i en vinkel på 170 grader. Det afholder dog ikke nogen af passagererne på denne natflyvning fra at lukke øjnene undervejs, for jeg kan notere mig, at jeg er den sidste i en smækfuld Business Class kabine, der slukker læselampen og lægger mig til at sove.

Forinden har jeg indtaget en fire-retters menu med forret, blandet salat, valget mellem fire varme hovedretter, ost og petit fours, og her er det fedt at se, at SAS har givet plads til en række gode danske produkter på menukortet. Ostene er henholdsvis en Bornzola (bornholmsk blåskimmel á la Gorgonzola, der er præmieret ved VM i ost) samt den biodynamiske Gule Kristian fra Mejeret på Kristiansminde. Til morgenmaden står der et lille glas rabarber-vanille-marmelade fra Morten Heiberg, og smøret er godt, dansk økologisk smør. Små ting, der kan være nemme at overse i farten, men som understreger, at kvaliteten er i orden.

Derfor er det også synd, at præsentationen halter lidt. For maden kommer ind med film over flere af tingene, og der ligger et plasticlåg over salatskålen. Det virker lidt halvgjort efter min smag, men forklaringen er tilsyneladende, at tingene bliver pakket på denne måde fra cateringfirmaet af hensyn til hygiejnen. Det lyder fornuftigt, men de andre selskaber formåede nu fint at få dette fjernet, inden det nåede frem til mit bord.

Til gengæld skal SAS have ros på to andre områder: Personalet ombord var superhyggelige at være i selskab med, og den buffet, som bliver sat op umiddelbart efter maden, er fantastisk. Her er der slik, vin, sodavand, chips, kager, sandwich, frisk frugt samt kaffe og thé - alt hvad hjertet kan begære mellem hovedmåltiderne på en lang flyvning til Kina.
sas.dk

Air France

Klasse: Affaires (Business Class)
Destination: New York
Flytype: Airbus 380
Sæde: 60A
Priseksempel: København-Bangkok retur, udrejse 2/9 2011, hjemrejse 9/9 2011, 25.200 kr.
Særligt: En seng på verdens største passagerfly

Naturligvis må det begynde med foie gras på en flyvning med Air France. Jeg har kun lige nippet til min velkomstdrink, da der bliver stillet en »l’amuse-bouche« på mit bord i form af et lille stykke foie gras med pære chutney.

Air France har valgt en elegant og moderne beige-brun indretning af deres »Affaires«-kabine, det franske navn for Business Class. Farvesammensætningen fungerer godt og på den splinternye Airbus 380 står det hele knivskarpt.

Business Class er placeret på øverste dæk, og her er en god fornemmelse af plads. Sidder du ved vinduet, får du tilmed glæde af en række store opbevaringsrum, som giver uovertruffne muligheder for at opbevare computeren, arbejdspapirer, toilettaske etc. til flyvningen. Det er superpraktisk.

Selve stolen er skøn at sidde i, men den går desværre ikke helt fladt, når du folder den ud til en seng. Den hælder en smule, men jeg kan se, at det tilsyneladende ikke er mere end, at de fleste passagerer fint kan få lukket øjnene undervejs.

Når turen udgår fra gourmet-landet Frankrig, er det umuligt ikke at have store forventninger til de kulinariske oplevelser ombord. Heldigvis spiller Air France på det lokale, så udover foie gras, står der franske oste, franske hovedretter og naturligvis franske vine på menuen. For ikke at glemme den lækre Nicolas Feuilatte Blanc de Blanc 2004 Champagne, som flyder i stride strømme på turen.
På vej til New York bliver der serveret frokost. Først kommer en »gourmet appetizer« med rejer i appelsin-ingefær-sauce, marinerede grøntsager og en timbale af and og majroer. Perfekt præsenteret og meget velsmagende.

Til hovedret får jeg valget mellem fire forskellige retter: Osso Buco af kalv, andeconfit, blæksprutte med Breton-tomat sauce eller en vegetarret. Jeg vælger anden til hovedret, derefter kommer en ostetallerken og en »dessert trio« med tre små godbidder.

Jeg var sulten, da jeg gik ombord, men det var jeg ikke længere efter denne frokost. Mæt og glad, slutter jeg måltiddet med en kop friskbrygget espresso og et glas Tesseron »XO Selection« Cognac til at lukke festen.

Imens spytter tv’et lystigt underholdning ud i form 500 timers film og tv og 3000 stykker musik. Jeg er fint underholdt, sidder godt og tiden flyver afsted.

Inden landing er der et par små hapsere og en skål med frisk appelsin i mundrette stykker. Jeg er henrykt for saften, kraften og vitaminerne fra appelsinen og klar til at tage livtag med New York.
airfrance.dk

Kingfisher Airlines

Klasse: Kingfisher First
Destination: Mumbai
Flytype: Airbus 330
Sæde: 2G
Priseksempel: London-Mumbai retur, udrejse 2/9 2011, hjemrejse 9/9 2011, 15.170 kr.
Særligt: Bar i ti kms højde og Dom Perignon i lange baner

Jeg sidder i en hvid lædersofa, mens en kvinde iført knaldrød nederdel og med håret sat op fylder mit glas med Dom Perignon 2002. Den ene arm gemmer hun bag ryggen, mens hun med den anden elegant holder fast i bunden af den tunge flaske og hælder op. Wow!
Det bliver ikke meget mere dekadent end at installere en bar med høje barstole og magelige lædersofaer i ti kilometers højde. Den plads ville mange andre flyselskaber have brugt på at klemme nogle ekstra sæder ind, og så undskyldt sig med »at som tiderne er, så skal der jo skal tjenes nogle penge...«

Kingfisher Airlines går i en anden retning. Flyselskabet er skabt af den indiske playboy og mange-milliardær Vijay Mallya midt mellem hans andre projekter, som blandt andet tæller en af verdens største spiritusproducenter samt et Formel 1-team.

Vijay bliver da også kaldt Indiens svar på Richard Branson, og på fem år har han gjort Kingfisher til et af verdens ganske få femstjernede flyselskaber. Det skal hurtigt vise sig at være helt berettiget. Business Class her kalder de selvsikkert for »Kingfisher First«, og niveauet er lige en tand højere end hos de andre selskaber i testen.

Lad mig give et eksempel: Hvor det er helt normalt, at personalet indleder serveringen på Business Class med at udlevere en veldækket bakke, hvor bestik, glas, salt & peber og forret allerede står klar, så sætter Kingfisher lige overliggeren en tand højere. Når jeg er klar til at spise, kommer en stewardesse hen til min plads og dækker bordet med dug, bestik, glas og det hele. Og det er med rigtige glas – ikke noget med små, pjattede flyglas. Det er langstilkede champagneglas med masser af plads til de dyre dråber, det er en bowle til vinen, som små akvariefisk ville kunne svømme i, og et ordentligt, stort krus til de varme drikke.

Alle retter bliver smukt anrettet ude i køkkenet og bliver serveret én efter én i mit eget tempo. Det er mere som at sidde på en restaurant end ombord på et fly. Det ligner heller ikke typisk flymad, og med et vinkort fuld af gode sager.

Til sidst ser jeg stjerner, men det er ikke kun på grund af alkoholen og maden. Kingfishers splinternye langdistance fly er udstyret med »mood lightning«”, som gør lyset i kabinen mere behageligt, og som en service til de, som gerne vil sove undervejs, så kan systemet også lave stjerner i loftet. Hele forestillingen kan du nyde fra en stor, lækker lænestol i knaldrødt læder. Naturligvis er her en kæmpe fodskammel, og naturligvis kan stolen trylles om til en helt flad seng. Og naturligvis er skærmen lige så stor som fjernsynet i mit soveværelse derhjemme.
flykingfisher.com

Næste: Sådan bliver du opgraderet til Business Class