Historisk luksus gennem Sverige

Det superluksuriøse tog Venice-Simplon-Orient-Express var i sidste uge på charmetogt fra Venedig til Stockholm og retur. Rejseliv tog turen gennem Sverige i historisk luksus.

Rejseliv imported photo
Foto: Orient-Express

De står på broer over jernbanen. På grusveje langs skinnerne. Nogle midt ude på en mark. Andre på altaner eller i haver, der vender ud mod togskinnerne. Og på Ängelholm station nord for Helsingborg er der sort af mennesker, der ligesom de andre langs jernbanesporene fra Stockholm til Malmø er kommet med ét formål: at se Orient-Ekspressen.

Læs også: Gennem England i legendariske togvogne

Det er første gang, det legendariske luksustog  er i Sverige. Det er her på en enkeltstående tur fra Venedig via København til Stockholm og retur, og de elegante mørkeblå vintage-vogne med gylden skrift vækker tydeligvis opmærksomhed hos andre end de obligatoriske tognørder.

Også selv om det ingenlunde er den originale Orient-Express, der er på fransk visit i Danmark og Sverige

Naturligt nok, for Orient-Express er ikke et specifikt tog; det var en rute, der i 1883 og under stor bevågenhed åbnede mellem Paris og Istanbul – og som i 1891 fik navnet Orient-Express, omend Istanbul var det nærmeste, det kom Orienten.

Efter Første Verdenskrig blev begrebet Orient-Express udvidet til også at omfatte ruter, der gik via Venedig og Simplon-tunnellen i Frankrig, samt til og fra blandt andre London og Athen

En tur gennem Europa med Orient-Ekspressen blev en af verdens mest berømte togrejser, blandt andet på grund af de luksuriøse togvogne og den femstjernede service og gastronomi, som både kongelige, aristokrater og diverse lyssky personligheder benyttede sig af. Det gav stof til adskillige romaner og film – den mest kendte er utvivlsomt Agatha Christies roman fra 1934 og de efterfølgende filmatiseringer af »Mordet i Orient-Ekspressen«. 

Den sidste afgang på den oprindelige Orient-Express fra Paris til Istanbul var i 1962. Tyve år senere, og efter en omfattende renovering af 35 af de originale togvogne, lancerede et privat firma Venice-Simplon-Orient-Express med det erklærede mål at tilbyde luksuriøse rejser på de samme ruter og i de samme omgivelser som for 100 år siden.

Så nej, Venice-Simplon-Orient-Express er ikke den originale Orient-Ekspressen. Men den eksklusivitet og historiske stemning, som Venice-Simplon-Orient-Express har forsøgt at genskabe følelsen af, er ægte nok. 

Billetterne til rejsen er ankommet i en fornem pung af lyst læder. Personalet på perronen på Stockholm Centralstation, hvor vi stiger om bord, er iført uniformer med guldbroderi og hvide handsker. Og der er afspærring ved indgangen til perronen, således at kun de med billetter kan komme tæt på det mytiske tog. 

Eksklusiviteten fortsætter indenfor i togstammen. Interiøret i kupé C5, som skal være vores de næste 16 timer, er af mørkebrunt, blankpoleret træ. Sæderne er højryggede og tykt polstrede med et elegant storblomstret betræk, nakkepuderne er tillige udstyret med broderede skånesstykker. I vindueskarmen står en orkidé ved siden af en lampe med rosa plisseret stofskærm. I hjørnet, diskret gemt bag en dør i samme træ som resten af kupéen, er en vask samt alt, hvad man måtte ønske sig af sæber, cremer og parfumer i den eksklusive ende af spektret. Og på bordet står en flaske champagne i køler og to krystalglas.

Næste side: kl. 18.59 fløjtes der til afgang