Portræt af en e-handler anno 2017: Det køber vi mest af på nettet

Otte ud af ti voksne danskere e-handler. Ny analyse fra Dansk Erhverv kortlægger vores adfærd - hvad køber vi mest af, og hvem er mest flittige til at bruge penge på nettet.

Foto: Simon Knudsen. Ny analyse fra Dansk Erhverv afslører, hvem der er mest flittige til at bruge penge på nettet - og hvad vi køber mest af.
Læs mere
Fold sammen

Koncertbilletter, nye løbesko, rejser, bøger og mad. Internettet er blevet en vigtig indkøbskanal for danskerne. De seneste ti år er andelen, der har handlet på nettet i løbet af en etårig periode, vokset fra 59 procent til 80 procent. Det viser en analyse, som Dansk Erhverv har udarbejdet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

I analysen har chefkonsulent Malthe Munkøe kortlagt profilen på en typisk dansk e-handler. Kogt sammen er de mest flittige til at shoppe på nettet de unge mellem 20-39 år, der har en lang videregående uddannelse, tjener over 300.000 kroner om året og bor i Region Hovedstanden.

Chefkonsulenten understreger, at det i dag er stort set alle befolkningsgrupper, som er kommet med på e-handelsbølgen.

»Med ny teknologi ser man ofte, at de yngre er »first-movers«, og at de ældre kommer med senere. Det er i en vis forstand også tilfældet med e-handel. Realiteten er dog, at internethandel er omtrent lige udbredt blandt de helt unge, personer i tyverne og trediverne og de midaldrende,« lyder det fra Malthe Munkøe.

Fold sammen
Læs mere

Først i aldersgruppen over 60 år er der en betydeligt lavere andel end i de øvrige aldersgrupper. Ifølge tallene fra Danmarks Statistik, som er baseret på svar fra omkring 6.200 danskere, er det kun 63 procent af dem mellem 60-74 år, som har foretaget mindst et køb på nettet indenfor det seneste år.

Det er noget mere udbredt at handle på nettet i Region Hovedstaden (84 procent) end i de øvrige regioner - særligt i forhold til Region Nordjylland (76 procent) og Region Sjælland (77 procent).

»Desuden er personer med videregående uddannelse noget mere tilbøjelige til at e-handle end personer med grundskoleuddannelse,« påpeger Malthe Munkøe.

Mens 93 procent af dem med en videregående uddannelse shopper på nettet, gælder det kun 70 procent af dem, som kun har gennemført grundskolen. Til gengæld er mænd (79 procent) og kvinder (80 procent) næsten lige flittige til at brænde penge af på nettet.

Men hvad køber vi så? Ifølge analysen er billetter til teater, koncerter og biograf den største produktkategori. 69 procent af dem, som svarer ja til at have købt noget på nettet indenfor det seneste år, har brugt penge på billetter. 66 procent har købt tøj eller sportsbeklædning, mens 64 procent har købt rejseprodukter som f.eks. flybilletter.

»Udviklingen er længe gået i retning af, at stort set alle rejser og billetter med videre bookes på nettet elektronisk. Så andelen skal formentlig ses i lyset af, at det ikke er alle forbrugere, som over en bestemt tidsperiode køber f.eks. en rejse,« forklarer Malthe Munkøe.

Fold sammen
Læs mere

Han pointerer, at tallene også skal ses i forhold til, hvor hyppigt forbrugerne helt generelt køber eksempelvis bøger og computerhardware. Samtidig er der sket en række forskydninger, når man ser på, hvilke produktkategorier der vokser mest.  Mens andelen af e-handlende, som har købt billetter, rejser og overnatning på nettet, har været konstant siden 2013, vinder andre frem.

»Over de senere år er der især sket en stigning i andelen, som e-handler beklædning, musik, film og computerspil, medicin, husholdningsartikler og mad eller dagligvarer på nettet.«

Fold sammen
Læs mere

Det tyder ifølge chefkonsulenten på, at nogle produktkategorier er ved at være »mættede« i den forstand, at langt det meste salg allerede er rykket over på nettet.