Mange uvidende om deres ret ved togforsinkelser

Færre forbrugere kender deres ret ved togforsinkelser i forhold til for tre år siden, viser undersøgelse.

Foto: Sonny Munk Carlsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Andelen af forbrugere som ved, at de har ret til kompensation ved en togforsinkelse, er faldet over de seneste tre år. Det viser en undersøgelse, som Forbrugerrådet har foretaget.

Togpassagererne fik for fire år siden ret til kompensation ved forsinkelser og aflysninger. Men siden er det altså gået tilbage med kendskabet til ordningen.

- Det er alarmerende, at kendskabet til basisrejsetidsgarantien er faldet, siger Claus Jørgensen, trafikpolitisk medarbejder hos Forbrugerrådet.

Hvor 90 procent havde hørt om ordningen i 2007, er tallet nu nede på 72 procent. Kun få af dem, der kender ordningen, har rent faktisk hørt om den fra togselskaberne.

- Da et flertal af forbrugerne mener, at det faldende kendskab skyldes, at togselskaberne har været for dårlige til at informere om ordningen, må det mane til eftertanke hos togselskaberne, siger Claus Jørgensen.

Passagerer, der har prøvet at benytte sig af ordningen, oplever det som besværligt og uigennemskueligt at få kompensation.

Det samme gælder for pendlerne. Her har næsten alle hørt om den særlige pendlerordning. Men ligesom de øvrige togpassagerer oplever de ordningen som besværlig og uigennemsigtig.

- Togselskaberne bliver nødt til at gøre det bedre. Automatisk tilmelding til ordningen, når man køber et pendlerkort, og udkald i højttalerne om passagerernes rettigheder ved forsinkelser er nogle tiltag, som kan øge kendskab og brug af rejsetidsgarantien, siger Claus Jørgensen.

/ritzau/