Home afviser snyd med boligpriser

Årsagen til de såkaldte "elevatorpriser" er fejl i håndteringen, siger Home.

Foto: Arkivfoto: Reimar Juul. Home har begået fejl, men der er ikke snyd med i spillet om prisfald på boliger, understreger mæglerkæden.
Læs mere
Fold sammen

Danmarks største kæde af ejendomsmæglere vil ikke have siddende på sig, at man bevidst snyder kunderne med oplysninger om ændringer i udbudspriserne på boliger, som det blev beskrevet i en artikel fra B.T. torsdag.

Hvis en bolig først sættes meget stærkt ned i pris og derefter sættes op igen, ser det for kunderne stadig ud, som om der procentvis er et prisafslag svarende til den første nedsættelse.

Men det er bestemt ikke for at vildlede, og det skyldes en menneskelig fejl i sagsstyringen. Derfor er formuleringen i anklagerne ikke korrekte, skriver Homes kommunikationschef Niels H. Carstensen i en henvendelse.

"Helt kort fortalt opstår fejlene, når man skal lave en beregning for en kunde (sælger) for at anskueliggøre, hvad en eventuel prisnedsættelse vil betyde for sælgers provenu i forbindelse med handlen. Den beregning skal ske på en kopi af sagen – offline - og ikke som det desværre sker i enkelte tilfælde direkte på den konkrete sag online. Sagen gemmes herved ”live” og bliver i nogle tilfælde også crawlet af diverse portaler," skriver Niels H. Carstensen.

"Når Home efterfølgende retter fejlen, fremstår det, som om prisen er sat ned og op igen. Det er naturligvis en beklagelig fejl," skriver kommunikationschefen, som på det bestemte afviser bevidst manipulation.